Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli pedagogicznej WNP-PPWZ-HMP-JN
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 47
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: Zajęcia w trybie stacjonarnym.
Dwa zjazdy odbędą się w formie online.
Literatura:

- S. Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994;

- Historia wychowania pod red. Ł. Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967;

- K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001;

- J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, WAM, Kraków 2005. T. 2.

- H. Markiewiczowa, K. Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, APS, Warszawa 2006.

- A. Orczyk, Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład informacyjny, indywidualna lektura tekstów.

Wiedza ( EK 1- 3):

Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień historycznych, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania.

Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. historycznych problemów wychowawczych.

Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych.

Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu historii myśli pedagogicznej; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych.

Umiejętności ( EK 4- 6):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk historycznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne opinie; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii myśli pedagogicznej.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii problematyki wychowawczej.

Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.

Kompetencje (EK 7- 9):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki historii myśli pedagogicznej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej i przyswojenie treści omówionej problematyki, a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):

- 15 - 14 - ocena 5

- 13 - ocena 4,5

- 12 - 11 - ocena 4,0

- 10 - 9 - ocena 3,5

- 8 - ocena 3

Zakres tematów:

1. Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele.

2. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Kalokagathia. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Metoda majeutyczna Sokratesa i sokratejski optymizm poznawczy – możliwości wykorzystania myśli Sokratesa we współczesnej pedagogice.

3. Wychowanie w starożytnym Rzymie. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić.

4. Średniowiecze a Renesans. Średniowieczne wychowanie stanowe. Uniwersytety w średniowieczu (m.in. typ boloński, typ paryski i Akademia Krakowska).

5. Humanizm renesansowy wobec edukacji: myśl pedagogiczna Jana LudwikaVivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Vittorina da Feltre); szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w.

6. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau.

7. Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Myśl pedagogiczna Grzegorza Piramowicza. Pedagogika narodowa.

8. Wybrane koncepcje pedagogiczne z XIX i XX wieku („hodowla aniołów” Klementyny z Tańskich Hoffmanowej, koncepcja „darów” i teoria zabawy Fryderyka Franciszka Fröbla, początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi, Stanisława Jachowicza i Heinricha Hoffmanna poezja moralizująca dla dzieci, koncepcja Celestyna Freineta szkoły nowoczesnej, myśl pedagogiczna Marii Grzegorzewskiej – pedagogika specjalna, Janusz Korczak – pedagog, Helena Radlińska – pedagogika społeczna. Pedagogika powojenna - Bogdan Suchodolski, Aleksander Kamiński.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (parzyste), 15:00 - 16:30, sala e-learning
Jan Niewęgłowski 47/47 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)