Warsztat pedagogiczny - Teatr w praktyce pedagogicznej WNP-PE-WAR1-KK
Warsztaty (WAR)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
MS Teams: | Zajęcia dydaktyczne prowadzone są za pośrednictwem Platformy MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a45e67ddc1be6490490ec8c500cba3692%40thread.tacv2/conversations?groupId=10c30331-f1ab-4b15-8010-cf6a1618caa0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu: vj2rkpw |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ekman P., Davidson R. J.: "Natura emocji - podstawowe zagadnienia", Gdańsk 1998. 2. Kaliska Z.: "Zabawmy się w teatr. Scenariusze teatrzyków dla najmłodszych", BOOKS 2016. 3. Kosiński D., Wypych-Gawrońska A.: "Słownik wiedzy o teatrze", Warszawa - Bielsko-Biała 2011. 4. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej", Toruń 1996. 5. Sikorski W.: "Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego", Warszawa2014. 6. Wykurz U.: "Scena pięknego gestu", Rzeszów 2018. 7. Zabielska J.: "Szkoła z pasją... teatralną", Rzeszów 2014. 8. Zając M.: "Nasz teatrzyk. Scenariusze teatralne na każdą porę roku", Sandomierz 2014. Uzupełniająca: 1. Bednarek J.: "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek", Poradnia K, 2015. 2. Bielańska A.: "Teatr, który leczy", Kraków 2002. 3. May R.: "Odwaga tworzenia", Poznań 1994. 4. Pietrasiński Z.: "Myślenie twórcze", Warszawa 1969. 5. Ślusarska J.: "W świetle symboli", Łódź 1994. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: NP1_W14; NP1_W15 - student ma wiedzę o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich zadania teatru w praktyce pedagogicznej. Umiejętności: NP1_U08, NP1_U10 - student potrafi projektować i animować działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować projekt teatralny generując rozwiązania określonych problemów pedagogicznych: edukacyjnych/wychowawczych. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. Kompetencje społeczne: NP1_K03; NP1_K08; NP1_K09 - student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji edukacyjnego projektu teatralnego. Jest gotowy do prowadzenia działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi. 100 h [100 : 30(25)=4], 4ECTS - udział w warsztatach: 30 h; - zapoznanie z literaturą przedmiotu: 8 h; - praca nad projektem teatralnym o charakterze edukacyjnym, z wykorzystaniem określonej techniki teatralnej: 60 h - konsultacje: 2 h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - student ma wiedzę ogólną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich ogólne zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do wybranej, podstawowej literatury przedmiotu. - Student potrafi projektować i animować proste działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować prosty projekt teatralny generując rozwiązania określonego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student z pomocą potrafi pracować w zespole pełniąc określoną rolę w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji prostego edukacyjnego projektu teatralnego. Jest gotowy do prowadzenia prostych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - student ma wiedzę ogólną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich podstawowe zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej. - Student potrafi projektować i animować zróżnicowane działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować bardziej złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji bardziej złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy. Na ocenę 4,0 (dobry): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej oraz literatury wybranej. - Student potrafi projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej, literatury wybranej oraz innych materiałów źródłowych. - Student potrafi twórczo projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów, w tym postawy kreatywnej; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego, argumentując ich słuszność. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych, złożonych i twórczych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań i prowadzenia dyskusji. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej, literatury wybranej oraz innych materiałów źródłowych. Podaje stosowne przykłady. - Student potrafi twórczo projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów, w tym postawy kreatywnej; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego, argumentując ich słuszność i prowokując do dyskusji. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych, złożonych i twórczych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań, prowadzenia dyskusji oraz czynienia refleksji i konstruowania wniosków. Na ocenę końcową składają się: 1. Obowiązkowa obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności. Każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. 2. Aktywność na warsztacie z aktywnym/włączonym obrazem. 3. Praca nad spektaklem teatralnym o charakterze edukacyjnym techniką Teatru Forum oraz wystawienie spektaklu wraz z dyskusją na forum zmierzającą do ukazania różnych rozwiązań problemu edukacyjnego/wychowawczego. |
Zakres tematów: |
1. Zaciekawienie, wyobraźnia i myślenie twórcze w pedagogicznej twórczości teatralnej. 2. Teatr w praktyce pedagogicznej - praca teatralna z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Teatr w praktyce pedagogicznej - praca teatralna ze studentami. 4. Praca z grupą teatralną - metody ćwiczeniowe rozwijające wyobraźnię (praca z przedmiotem). 5. Praca z grupą teatralną - metody zadaniowe rozwijające umiejętność kreowania sytuacji scenicznych - elementy improwizacji. 6. Praca z grupą teatralną - metody zadaniowe rozwijające umiejętność kreowania sytuacji scenicznych - elementy teatru obrazu (dialog wizualny). 7. Praca z grupą teatralną - metody zadaniowe rozwijające umiejętność kreowania obrazów scenicznych - stop klatka. 8. Kreowanie profilu postaci scenicznej - weryfikacja rzetelności i wiarygodności postaci w roli scenicznej (strategie prowadzenia wywiadów). 9. Istota pracy teatralnej prowadzonej techniką Teatru Forum. 10. Konstruowanie edukacyjnej sytuacji problemowej. 11. Konstruowanie scenariusza z podziałem na sceny. 12. Konstruowanie dialogów. 13. Próba teatralna. 14. Próba teatralna. 15. Premiera spektaklu teatralnego. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (NP1_W14, NP1_W15): - wykład konwersatoryjny. Efekty umiejętności (NP1_U08, NP1_U10): - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Efekty kompetencji (NP1_K03, NP1_K08, NP1_K09): - metoda ćwiczeniowa; - metoda projektu. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - Ek (NP1_W14, NP1_W15) - wykład konwersatoryjny. - Ek (NP1_U08, NP1_U10) - opracowanie i realizacja projektu teatralnego oraz indywidualne, w parach i w grupach ćwiczenia teatralne. - Ek (NP1_K03; NP1_K08; NP1_K09) - realizacja projektu teatralnego oraz indywidualne, w parach i w grupach ćwiczenia teatralne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 13:15 - 14:45,
sala e-learning |
Kinga Krawiecka | 17/17 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.