Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-MEP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a418a9003f6174a18824c718d87b5bb49%40thread.tacv2/conversations?groupId=d39f2b11-6361-4d7a-8306-6079b143a887&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013.

2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016.

3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976.

4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969.

5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965.

Literatura uzupełniająca:

1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997.

2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995.

3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

NP1_W13 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.

Umiejętności:

NP1_U08 - student posiada umiejętność metodycznego projektowania/planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole.

NP1_U12 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.

60 h [60 : 30(25)=2], 2ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- samodzielna lektura: 5 h

- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym: 25 h.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

NP1_W13 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej;

- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;

- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;

- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.

Umiejętności:

NP1_U08 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole;

- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne;

- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;

- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;

- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;

- na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i twórcze/oryginalne techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.

NP1_U12 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej, wykorzystując skonstruowane autorsko twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,0 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,5 -student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,0 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,5 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, eksponując środki formalne i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 5,0 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, eksponując środki formalne i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. przygotowanie twórczego narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;

3. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastycznych na zajęciach skutkuje brakiem udziału w ćwiczeniach.

Zakres tematów:

1. Rola przedszkola i szkoły w rozwijaniu plastycznej twórczości dzieci i młodzieży.

2. Aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

3. Warstwa przedstawieniowa w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

4. Warstwa formalna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

5. Plama, punkt i linia w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

6. Barwa w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

7. Kształt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

8. Kompozycja w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

9. Metody ćwiczeniowe, zadaniowe i studyjne w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

10. Techniki plastyczne - płaskie w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.

11. Techniki plastyczne - przestrzenne w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.

12. Narzędzia i środki plastyczne w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

13. Metodyczne projektowanie zajęć w zakresie wychowania plastycznego i edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole.

14. Koncepcje zajęć plastycznych - twórcze propozycje.

15. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie wychowania i edukacji plastycznej.

16. Inspiracja bajką i dźwiękiem w twórczej pracy plastycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy (NP1_W13);

- wykład konwersatoryjny;

- pokaz wytworów plastycznych z prezentacją plastycznych technik płaskich i przestrzennych oraz środków formalnych.

Efekty umiejętności (NP1_U08; NP1_U12);

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- Ek (NP1_W13) - merytoryczne opracowanie projektu narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; ćwiczenia w warstwie formalnej w zakresie edukacji plastycznej.

- Ek (NP1_U08; NP1_U12) - skonstruowanie i prezentacja plastycznego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; ćwiczenia metodyczne i praktyczne z wykorzystaniem twórczych technik plastycznych.

Realizacja zajęć dydaktycznych oraz sposób zaliczenia przedmiotu odbywać się będzie poprzez aplikację Microsoft Teams i niekiedy dodatkowo poprzez Platformę Moodle, zgodnie z planem zajęć dydaktycznych obowiązującym w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021.

Wygenerowany link do przedmiotu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a418a9003f6174a18824c718d87b5bb49%40thread.tacv2/conversations?groupId=d39f2b11-6361-4d7a-8306-6079b143a887&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Wygenerowany kod do przedmiotu: bt2y6sf

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Kinga Krawiecka 31/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)