Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole WNP-PEZ-MA
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af28943e54ee54700b94aedb9ca8ddbae%40thread.tacv2/conversations?groupId=e3e03b91-1dff-403a-ac98-8600be65b451&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 8 |
Limit miejsc: | 43 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzierzgowska I.: "Jak uczyć metodami aktywnymi", Fraszka, Warszawa 2004. 2. Jąder M.: "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", Impuls, Kraków 2013. 3. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 2000, cz. 1, cz. 2. Literatura uzupełniająca: 1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007. 2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999. 3. Ziętkiewicz E.: "Jak aktywizować uczniów", G&P, Poznań 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: NP1_W13 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem. Umiejętności: NP1_U08 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące. NP1_U12 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć. 30 godzin [30 : 30(25) = 1], 1 ECTS Udział w ćwiczeniach: 8 godzin. Samodzielna lektura: 5 godzin. Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji pracy dzieci/uczniów: 17 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: NP1_W13 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem. - na ocenę 3,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową; - na ocenę 3,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); - na ocenę 4,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady; - na ocenę 4,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady; - na ocenę 5,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (książek, artykułów); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusję. Umiejętności: NP1_U08 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące; - na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące przy niskim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące, przy wysokim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; - na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; - na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów. NP1_U12 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć. - na ocenę 3,0 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według podstawowego pomysłu i ogólnie opracowanego planu; - na ocenę 3,5 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według różnych pomysłów i ogólnie opracowanych planów; - na ocenę 4,0 - student potrafi przygotować i zaprezentować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; - na ocenę 4,5 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; - na ocenę 5,0 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; potrafi dostosować twórcze narzędzie dydaktyczne do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy. Na ocenę końcową składają się: 1. obowiązkowa obecność na zajęciach - 2 nieobecności skutkują niezaliczeniem przedmiotu; 2. przygotowanie, umiejętność zastosowania i zaprezentowania aktywizującego narzędzia pracy dydaktycznej; 3. zaangażowanie i aktywność podczas zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Miejsce, rola metod aktywizujących w procesie nauczania/uczenia się oraz rola i znaczenie nauczyciela - animatora pracującego metodami aktywizującymi proces nauczania/uczenia się. 2. Wybrane metody aktywizujące w praktyce pedagogicznej, cz. 1. 3. Wybrane metody aktywizujące -w praktyce pedagogicznej, cz. 2. 4. Inspiracja teatralno-dramowa w metodach aktywizujących. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (NP1_W13); - wykład konwersatoryjny. Efekty umiejętności (NP1_U08; NP1_U12); - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - Ek (NP1_W13) - merytoryczne opracowanie projektu narzędzia dydaktycznego aktywizującego pracę dzieci/uczniów, zgodnie z metodyką prowadzenia zajęć aktywizujących nauczanie/uczenie się. - Ek (NP1_U08; NP1_U12) - skonstruowanie i zastosowanie narzędzia dydaktycznego aktywizującego pracę dzieci/uczniów i ćwiczenia aktywizujące proces nauczania/uczenia się. Realizacja zajęć dydaktycznych oraz sposób zaliczenia przedmiotu odbywać się będzie poprzez aplikację Microsoft Teams i niekiedy dodatkowo poprzez Platformę Moodle, zgodnie z planem zajęć dydaktycznych obowiązującym w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021. Wygenerowany link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af28943e54ee54700b94aedb9ca8ddbae%40thread.tacv2/conversations?groupId=e3e03b91-1dff-403a-ac98-8600be65b451&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Wykład konwersatoryjny - wykład oparty na dialogu, połączony z bezpośrednią aktywnością Studentów, skierowaną na rozwiązywanie problemów praktycznych oraz na poszukiwanie twórczych rozwiązań. Metoda projektu - metoda ćwiczeniowo-praktyczna, która służy realizacji złożonego zadania poznawczo-praktycznego. Obejmuje samodzielne zdobywanie informacji przez Studentów, ich gromadzenie, przetwarzanie oraz prezentowanie wyników twórczych poszukiwań - w w tym przypadku w formie aktywizującego narzędzia dydaktycznego. Metoda ćwiczeniowa - oparta jest na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, a jej podstawowym zamierzeniem jest kształtowanie twórczej postawy i technicznych umiejętności Studenta, jako przyszłego pedagoga, nauczyciela/wychowawcy. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 8:00 - 9:30,
sala e-learning |
Kinga Krawiecka | 42/43 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.