Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komputerowa analiza danych jakościowych - poziom podstawowy WSE-SO-KADJpp
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 23
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1) CHARMAZ Kathy, Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

2) DENZIN Norman K., LINCOLN Yvonna S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

3) DENZIN Norman K., LINCOLN Yvonna S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4) FRIESE Sussanne, 2016. CAQDAS and Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07.

5) FRIESE Sussanne, 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wyd. Sage, London.

6) JEMIELNIAK Dariusz (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

7) JEMIELNIAK Dariusz (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

8) MAISON Dominika, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

9) MAISON Dominika, NOGA-BOGOMILSKI Artur (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10) MAISON Dominika, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

11) PALSKA Hanna, 1999. Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

12) ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

13) SILVERMAN David, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

14) SILVERMAN David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

15) SZTOMPKA Piotr, BOGUNIA-BOROWSKA Małgorzata (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.

16) WODAK Ruth, KRZYŻANOWSKI Michał (red.), Jakościowa analiza dyskursu, Oficyna Wydawnictwo Łośgraf, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi posługiwać się programem komputerowym służącym do analizy danych jakościowych.

2. Student zna programy wspierające analizę danych jakościowych.

3. Student umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej w zakresie analizy danych jakościowych.

4. Student zna różne podejścia teoretyczne i metodologiczne w naukach socjologicznych do analizy danych jakościowym.

5. Student zna zasady przygotowywania zamówień na badania jakościowego oraz potrafi określać standardy tych zamówień.

6. Student potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Na uzyskanie zaliczenia z przedmiotu składają się:

1. Obecność na zajęciach dydaktycznych. Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku długoterminowego zwolnienia lub rekonwalescencji szpitalnej.

2. Studia literaturowe i kolokwia zaliczeniowe. Forma kolokwiów zaliczeniowych składa się z pytań otwartych obejmujących zagadnienia z zakresu analizy danych jakościowych. Na kolokwia zaliczeniowe uczestników kursu obowiązuje wskazana przez prowadzącego w toku zajęć dydaktycznych literatura przedmiotu.

3. Projekt praktyczny. Wykonanie analizy danych jakościowych z wykorzystaniem oprogramowania oraz poznanych w toku kursu narzędzi. Dla studentów przygotowujących prace magisterską z wykorzystaniem badań jakościowych dopuszcza się przekazanie fragmentu analizy materiału empirycznego wykorzystywanego do pracy dyplomowej.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do CAQDA

Rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej. Klasyfikacja oprogramowania CAQDA. Perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA.

2. Miejsce CAQDA w badaniach jakościowych prowadzonych w warunkach niedoszacowania czasu.

Zasada VISE. Obszary aplikacyjne komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych.

3-4. Rozpoczynanie pracy z oprogramowaniem Atlas.ti – część 1

Mobilna wersja Atlas.ti. Podstawowe terminy oraz pojęcia stosowane w analizie danych jakościowych. Interfejs użytkownika. Funkcje programu. Rozpoczynanie pracy z programem.

5-6. Rozpoczynanie pracy z oprogramowaniem Atlas.ti – część 2

Ustawienia oprogramowania. Tworzenie nowego projektu. Menu kontekstowe. Pasek narzędzi. Manager obiektów. Widok sieciowy. Lista kodów. Query Tool. Wspierane rozszerzenia plików. Kompatybilność plików.

7. Problematyka upowszechniania i archiwizacji danych jakościowych - aspekt prawny, etyczny, metodologiczny oraz techniczny.

8. Ochrona danych jakościowych oraz powtórne wykorzystanie materiału badawczego.

9-10. Główne koncepcje i funkcje

Dokumenty i grupy dokumentów. Cytaty. Kodowanie. Autokodowanie. Notatki. Komentarze. Grupy. Sieci. Obszary nawigacji. Wyszukiwanie projektu. Analiza. Eksport. Narzędzia zespołowe.

11. Przygotowanie transkrypcji wywiadów

Transkrypcja wywiadów w procesie badawczym. Briefing w zakresie przygotowywania transkrypcji. Procedura transkrypcji wywiadów. Symbole transkrypcji. Rzetelność i trafność transkrypcji. Komputerowe narzędzia wspomagające przygotowywanie transkrypcji wywiadów.

12-13. Kodowanie dokumentów

Opcje kodowania dokumentów. Kodowanie. otwarte. Kodowanie ‘drag and drop’. Kodowanie w trybie in-vivo. Manager kodów.

14-15. Praca z widokiem sieciowym

Tworzenie widoków sieciowych. Importowanie węzłów. Usuwanie węzłów. Przemieszczanie węzłów. Wyświetlanie rodziny kodów w widoku sieciowym. Zapisywanie widoku sieciowego. Edytor relacji. Tworzenie relacji. Modyfikowanie relacji. Hiperłącza.

Metody dydaktyczne:

W trakcie zajęć dydaktycznych wykorzystane zostaną:

1. Metody nauczania teoretycznego: wykład konwencjonalny ukierunkowany na wyjaśnienie zagadnień z zakresu analiza danych jakościowych.

2. Metody nauczania praktycznego: ćwiczenia warsztatowe rozwijające umiejętności wykorzystywania w praktyce analizy danych jakościowych.

3. Metody nauczania problemowego: dyskusja dydaktyczna ukierunkowana na rozwiązanie problemu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 8:00 - 11:15, sala 109
Bartosz Olszewski 10/11 szczegóły
2 co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 14:45, sala 109
Bartosz Olszewski 0/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)