Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycje ideowe Europy WSE-OG-EU-TIE.
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86d9cb82c6e145fcb26736213c453deb%40thread.tacv2/conversations?groupId=534f7ff1-d205-4ec0-affc-b54fa54148d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Lektury obowiązkowe:

P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001.

Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018.

K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004.

M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005.

S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996.

Lektury uzupełniające:

F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000.

K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.

J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006,

R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000.

C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016.

Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016.

Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.

P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017.

Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017.

Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat.

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

- student ma wiedzę na temat kulturowych, religijnych, społecznych i ekonomicznych uwarunkowań życia społecznego i politycznego w Europie w wymiarze historycznym i współczesnym;

- student posiada wiedzę o kulturowym wymiarze integracji europejskiej, jej źródłach, w tym o istocie kulturowej „jedności w różnorodności”, europejskim systemie ochrony praw człowieka, aksjologii i prawach podstawowych Unii Europejskiej;

- student potrafi ukazać relacje między ekonomicznymi, politycznymi, prawnymi, społecznymi i kulturowymi aspektami procesu integracyjnego. Rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie procesu europeizacji w jego różnorodnych wymiarach;

- student umie wyjaśnić kulturowe uwarunkowania integracji europejskiej, wyodrębniać elementy kulturowe składające się na kulturową specyfikę Europy, ukazać związek między aksjologią a prawami podstawowymi.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą:

- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu

- udział w dyskusji podczas zajęć

- wykonywanie zleconych zadań domowych, w tym napisanie eseju

- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach

W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.

Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.

Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie ustnej w trybie zdalnym (w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu).

Zakres tematów:

Tematyka zajęć:

1. Źródła kultury europejskiej.

2. Persona

3. Wolność

4. Równość

5. Sprawiedliwość

6. Jedność i różnorodność

7. Logos - grecki typ racjonalności

8. Ethos - tradycje etyczne

9. Prawda / kłamstwo

10. Dobro / zło

11. Nomos - tradycje prawne

12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym

13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa

14. Stałość / zmienność

15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos

16. Ograniczoność / nieograniczoność

17. Współpraca / podporządkowanie

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca (referaty wygłaszane przez studentów)

Dyskusja problemowa

Brainstorming

Samodzielne napisanie eseju według podanych zasad

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 18:30 - 20:00, sala e-learning
Piotr Burgoński 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)