Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media i polaryzacja polityczna (do wyboru) WSE-PO-MIPdw
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a677d372df6df4dd4afaf902a1d9baa91%40thread.tacv2/conversations?groupId=78ffc2ac-9c8a-4033-9206-40c8e4e1eced&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018.

Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.

Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005

Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007

Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014

Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010

Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005

Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011

Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006

Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006

Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16822

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

- student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki

- student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki

- student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie

- student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki

- student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne

- student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej)

- student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego

- student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą:

- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu

- udział w dyskusji podczas zajęć

- wykonywanie zleconych zadań domowych

- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach

W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.

Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.

Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie testu on-line.

Zakres tematów:

Zakres tematyczny:

1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej.

2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie).

3. Polaryzacja mediów:

- przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna).

- sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna.

- stronniczości mediów

- nowe media a komunikowanie polityczne

- kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna

4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna:

- mediatyzacja polityki

- marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja)

- mediatyzacja skandalu politycznego

- sposób wykorzystania mediów przez polityków

- mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków

- język a polaryzacja polityczna.

5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa:

- zmediatyzowana sfera publiczna

- media a polityczna i obywatelska mobilizacja

- przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli

6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- metoda podająca (referat + prezentacja Power Point)

- dyskusja problemowa

- brainstorming

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala e-learning
Piotr Burgoński 2/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)