Literatura: |
Aleksandrowicz Tomasz R., Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej. Wyd. 2, Difin, Warszawa 2018.
Badźmirowska-Masłowska Katarzyna, Obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii Europejskiej geneza ewolucja współczesne wyzwania, AON, Warszawa 2013.
Bezpieczeństwo narodowe Polski. Zagrożenia i determinanty zmian, red. Anna Chabasińska, Zbigniew Czachór, Difin, Warszawa 2016.
Borawska-Kędzierska Elżbieta, Strąk Katarzyna, Zarządzanie granicami polityka wizowa azylowa i imigracyjna, Instytut Wydawniczy Europrawo, 2011.
Buczma Sławomir, Kierzynka Rafał, Europejski nakaz dochodzeniowy: nowy model współpracy w sprawach karnych w Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2018.
Gruszczak Artur, Współpraca policyjna w Unii Europejskiej w wymiarze transgranicznym: aspekty polityczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Grzelak A., Współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych i współpraca policyjna, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2011.
Kolowiec I., Strąk K. (oprac.), Polityka wizowa, azylowa i imigracyjna. Dokumenty, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2009.
Nielegalna imigracja w aspekcie kryminalistycznym, kryminologicznym i bezpieczeństwa państwa, red. Paweł Łabuz, Irena Malinowska, Mariusz Michalski, Tomasz Safjański, Difin, Warszawa 2018.
Szymańska Jolanta, Rola wyspecjalizowanych agencji Unii Europejskiej w obszarze spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2013.
Trojanowska-Strzęboszewska M., Uwarunkowania polityczne, w: Fehler W., Marczuk K. (red.), Polityka Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Uwarunkowania – realizacja – wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku, Wyd. Difin, Warszawa 2015.
Wawrzyk Piotr, Bezpieczeństwo wewnętrzne Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Literackie ŁG, Warszawa 2014.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w drodze egzaminu pisemnego.
Zakres materiału obowiązujący do egzaminu pisemnego pokrywa się z zagadnieniami omawianymi podczas zajęć (zgodnie ze szczegółowym planem zajęć dostępnym na Platformie Moodle).
Skala ocen przyjęte w odniesieniu do egzaminu pisemnego;
od 53% - ocena dostateczna
od 63% - ocena dostateczna plus
od 73% - ocena dobra
od 83% - ocena dobra plus
od 91% - ocena bardzo dobra
Ocena końcowa uzyskana na podstawie egzaminu pisemnego może być podniesiona o pół stopnia lub cały stopień w związku z:
- systematycznym uczestnictwem studenta/ki w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), i
- aktywnością studenta/ki w zajęciach poprzez przygotowanie i wygłoszenie referatu problemowego, ustalonego z prowadzącą zajęcia. Referat oceniany jest w skali ocen: 2-5.
Ocena końcowa uzyskana na podstawie egzaminu pisemnego może być obniżona w związku z:
- brakiem systematycznego uczestnictwa studenta/ki w zajęciach: od 2 do 4 nieobecności - obniżenie o 0,5 stopnia; powyżej 4 nieobecności obniżenie o 1 stopień oceny uzyskanej z egzaminu końcowego.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa międzynarodowego
2. Historyczny rozwój współpracy państw członkowskich UE w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego,
3. Wymiar prawny bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
4. Wymiar strategiczny bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
- Europejska strategia bezpieczeństwa z 2003 r.
- Strategia bezpieczeństwa wewnętrznego UE z 2010 r.
- Europejska agenda bezpieczeństwa z 2015 r.
5. Wymiar instytucjonalny bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
- instytucje UE
- organy i agencje wyspecjalizowane UE (Europol, CEPOL, OLAF, Eurojust, Prokuratura Europejska, Frontex)
6. Osiągniecia i wyzwania UE w sferze bezpieczeństwa wewnętrznego.
- zintegrowane zarządzanie granicami
- polityka migracyjna
- wspólny system azylowy
- współpraca policyjna
- współpraca wymiarów sprawiedliwości
7. Wybrane problemy dla bezpieczeństwa wewnętrznego w UE (takie jak np. terroryzm i cyberterroryzm, radykalizacja postaw, zorganizowana przestępczość transgraniczna, handel ludźmi i przemyt ludzi, katastrofy naturalne i kryzysy epidemiczne).
|
Metody dydaktyczne: |
Zasadniczą metodą dydaktyczną jest wykład konwersatoryjny, podczas którego prowadząca zajęcia dokonuje wprowadzenia do zagadnienia i referuje zasadnicze elementy omawianego tematu, zaś kwestie problemowe omawiane są w formie dyskusji wspólnie ze studentami lub też wybrani studenci referują przygotowane przez siebie referaty dotyczące szczegółowych zagadnień, reprezentatywnych do danego tematu.
Zajęcia odbywają się w formie wykładu konwersatoryjnego poprzez platformę MS Teams w czasie rzeczywistym we wtorki w godz. 11.30-13.00.
W szczególnych przypadkach zajęcia obywają się w formie lekcji prowadzonej na Platformie Moodle, zakres czasowy takiej lekcji jest zgodny z planem zajęć. Udział w tego rodzaju zajęciach jest tożsamy z udziałem w zajęciach na Platformie MS Teams. Każdorazowo studenci są informowani o sytuacji, gdy zajęcia odbywają się na Platformie Moodle.
Aby wziąć udział w zajęciach na Platformie MS Teams należy zalogować się na platformę Moodle i wybrać właściwą grupę seminaryjną. W opisie na platformie Moodle dostępny jest link do zajęć w MS Teams, który umożliwi uczestnictwo w seminarium.
Do zajęć na MS Teams należy logować się ok. 5 minut przed rozpoczęciem zajęć.
Wspomagająco do przesyłania informacji dotyczących zajęć oraz dodatkowych zadań do wykonania - stosowana jest platforma Moodle.
W trakcie zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne:
- kursowy wykład konwencjonalny,
- wykład konwersatoryjny, aktywizujący studentów poprzez stawianie pytań, prowokowanie dyskusji,
- drobne formy aktywizujące, jak "mglisty punkt" (co trudne, co niejasne),
"krótkie podsumowanie", "test-quiz", metoda pauz,
- referaty grupowe studentów.
|