Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ML: Polish Thinkers Between Philosophy and Psychology (Lewicki - Gierulanka - Półtawski) WF-FI-PCECE-PIEK-20b
Wykład monograficzny (WYK_MON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Gierulanka, D. O przyswajaniu sobie pojgc geometrycznych. Warsaw: PWN, 1958.

Gierulanka, D. Zagadnienie swoistości poznania matematycznego. Warsaw: PWN, 1962.

Lewicki, A. (1960). Procesy poznawcze i orientacja w otoczeniu [The Cognitive Processes and Orientation in the Environment]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lewicki, A. (2016). Cognition as Orientation in the Environment. Translation: M. Kopczyńska. Avant, 7(3), pp. 46-67. doi: 10.26913/70302016.0109.0004.

Półtawski, A. 1966. Rzeczy i dane zmysłowe. Świat i spostrzeżenie u G. E. Moore’a. Warszawa: PWN.

_____. 1973. Świat, spostrzeżenie, świadomość. Fenomenologiczna koncepcja świado-mości i realizm. Warszawa: PWN.

_____. 2001. Realizm fenomenologii. Husserl – Ingarden – Stein – Wojtyła. Odczyty i rozprawy. Toruń: Wyd. Rolewski.

_____. 2011. Po co filozofować? Ingarden – Wojtyła – skąd i dokąd?. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.

Efekty uczenia się:

• Knowledge: student knows and understand contemporary the thought of Walicki, Gierunka and Półtawski. He knows their terminology and concepts. He/She recognizes the basic philosophical problems concerning those thinkers. He/She understands the specific relation between philosophy and psychology in thought of discussing thinkers.

• Abilities: student single-handedly reads and understands the more philosophical articles concerning the topics discussed on the seminar.

• Expertise: student efficiently organizes his/her work.

Metody i kryteria oceniania:

Exam - Oral Exam (on MsTeams) and/or writing an essay

The final grade consists of:

1. Grade for attendance (attendance each time confirmed by signature on the attendance list)

2. activity during classes and preparing notes

3. grade from oral exam / essay

Lecture and joint reading of texts and discussion.

• 2 - student doesn't know the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She doesn't recognize the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 3 - student badly knows the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She has a problem with recognize the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 4 - student knows the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She recognizes the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 5 - student very good knows the f sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He recognizes the most important thesis and problems concerning this discipline, and he/she can use this knowledge into philosophical discussion.

Exam - Oral Exam (on Ms Teams) and/or writing an essay

Zakres tematów:

1. Introduction.

2-4. Andrzej Walicki's thought.

5-6. Danuta Gierunka's thought

7-9. Andrzej Półtawki's thought.

10. Summary: from philosophy and psychology to cognitive science.

Metody dydaktyczne:

Lecture with elements of the seminar. Joint reading of texts and discussion. Presentation in power point.

Lecture is conducted on-line on the platform Ms Teams.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Michał Piekarski 1/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)