Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedura odejścia z instytutu zakonnego WK-K-IZ-W
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a81241f0c3179492eb1071850bee0b802%40thread.tacv2/conversations?groupId=957c1d72-c0eb-4c62-a5c2-29b900dae642&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: 2020/21_L|WK-N-PoP|WYK_MON

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a81241f0c3179492eb1071850bee0b802%40thread.tacv2/conversations?groupId=957c1d72-c0eb-4c62-a5c2-29b900dae642&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

PODSTAWOWA:

1. S k o r u p a A., Przyczyny i procedura wydalenia duchownych z instytutu zakonnego, Prawo Kanoniczne 54(2011) nr 3-4, s. 147-168.

2. S t a s i ń s k i P., Przyczyny wydalenia z instytutu zakonnego, Prawo Kanoniczne 40(1997) nr 1-2, s. 147-173.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. S to k ł o s a M., Przejście zakonnika z własnego do innego instytutu, Prawo Kanoniczne 52(2009) nr 3-4, s. 91-115.

2. S to k ł o s a M., Eksklaustracja zakonnika w świetle KPK/83 i jej aktualna problematyka w praktyce instytutów zakonnych, Prawo Kanoniczne 57(2014) nr 4, s. 37-64

3. S to k ł o s a M., Legalne przebywanie zakonnika poza wspólnota zakonną, Prawo Kanoniczne 53(2010) nr 1-2, s. 105-128.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

EK 1 - student ma znajomość podstawowej terminologii z dziedziny prawa instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego i innych form życia konsekrowanego

EK 2 - student formułuje w sposób uporządkowany zasadnicze zagadnienia na temat form życia konsekrowanego

EK 3 - student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego

UMIEJĘTNOŚCI:

EK 4 - student jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni

EK 5 - student ujmuje słownie oraz pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego

EK 6 - student potrafi znajdować fontes cognoscendi i literaturę związaną z prawem form życia konsekrowanego, zna zasady właściwe różnym formom życia konsekrowanego, może udzielić porad prawnych w zakresie prawa własnego instytutu oraz sytuacji prawnej danej osoby konsekrowanej

KOMPETENCJE:

EK 7 - student potrafi samodzielnie pracować według wcześniej ustalonego przez siebie planu, mając za cel przyswojenie sobie treści z dziedziny prawa dotyczącego życia konsekrowanego

EK 8 - student uczestniczy aktywnie w prowadzonych zajęciach, zabierając głos w dyskusjach, wyrażając i dokumentując swe stanowisko nawet krytyczne

ECTS [1 ECTS = 30 godz.]

udział w ćwiczeniach 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę: 10 godzin

przygotowanie referatów: 5 godzin

Suma godzin: 30 godzin

Liczba ECTS: 1

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA (EK 1-3)

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana i dostateczna.

ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu.

ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest częściowo ugruntowana.

ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest wystarczająco ugruntowana.

UMIEJĘTNOŚCI:

ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem.

ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i ukazać ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.

ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.

ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.

KOMPETENCJE: (EK 7-8)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska.

ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska.

ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko.

ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. Obecność na zajęciach

2. Udział w dyskusji

3. Wykonanie i ocena realizowanych zadań

4. Egzamin ustny.

Zakres tematów:

Sposoby wyłączania członków z instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego - teoria.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia w semestrze letnim będą się odbywały z wykorzystaniem technik zdalnego kształcenia na platformie MS Teams (nazwa zespołu: Procedury odejścia z instytutu_AS_2020-2021).

Zajęcia będą prowadzone według następujące schematu:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

metoda dydaktyczna - wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów

weryfikacja - kolokwium

Efekty umiejętności (EK 4-6):

metoda dydaktyczna - wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny

weryfikacja - kolokwium

Efekty kompetencji (EK 7-8):

metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny

weryfikacja - kolokwium

Opis metod dydaktycznych:

Wykład informacyjny - słowna prezentacja treści z zakresu prawa instytutów życia konsekrowanego

Wykład problemowy - poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu życia konsekrowanego

Wykład konwersatoryjny - jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i zyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami

Prezentacja - jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego

Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura literatury podanej jako obowiązkowa i uzupełniająca

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 10:30, sala e-learning
Dariusz Borek 4/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)