Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pandemia CDOVID-19 jako szczególny przypadek izolacji socjalnej WF-PS-N-COV
Wykład monograficzny (WYK_MON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a57a196b8c9a54e3e8b9d942b8f2282ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=59bf8c6d-592a-4bf8-9a50-9e891bf423d0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a57a196b8c9a54e3e8b9d942b8f2282ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=59bf8c6d-592a-4bf8-9a50-9e891bf423d0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa (Social environmental psychology). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Harrison, A.A., Clearwater, Y.A. eds., (1991). From Antarctica to Outer Space: Life in Isolation and Confinement. New York: Springer-Verlag.

Terelak, J. (1982). Człowiek w sytuacjach ekstremalnych: Izolacja Antarktyczna (The Man in Extreme Situations: Antarctic Isolation). Warszawa: Wydawnictwo MON).

Terelak, J.F. (2016). Człowiek w Kosmosie: Bariery adaptacyjne z perspektywy astronautycznej (Man in space: Adaptive barriers from an astronautic perspective). Studia Philosophiae Christianae, 52(3), 111–129.

Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.

Terelak, J.F. (2021). Syndrom zimowników antarktycznych: Perspektywa narracyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Literatura uzupełniająca:

De Gerlache, A., Arctowski, H. & Rakusa-Suszczedwski, S. (2016). Antarktyczna wyprawa statku "Belgica": Zbiór relacji (Antarctic expedition of the ship "Belgica": A collection of reports). Warszawa: Wyd. Aspra.

Godorowski, K. (1985). Psychologia i psychopatologia hitlerowskich obozów koncentracyjnych: Próba analizy postaw i zachowań w warunkach ekstremalnych obciążeń (Psychology and psychopathology of Nazi concentration camps: An attempt to analyze attitudes and behavior under extreme load conditions). Warszawa: Wyd. ATK.

Halter, J., Terelak, J. (1980)., Nabór kandydatów do Polskich Wypraw Polarnych (Recruitment of candidates for Polish Polar Expeditions). Medycyna Lotnicza, 1980, 69 (4), 42-49.

Matysiak, J. (1993). Głód stymulacji (Hunger for stimulation). Warszawa: Wyd. UW.

McNeil, Jean (20176). Wspomnienia z Antarktydy: Dzienniki lodu. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Sp. z oo.

Efekty uczenia się:

Rozszerzenie wiedzy na temat granic możliwości adaptacyjnych człowieka do zmiennych warunków środowiska. Rozszerzenie kompetencji i umiejętności poszukiwania tematycznego piśmiennictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Esej na zadany temat

Obecność podczas zajęć (obowiązkowa)

Kryteria oceny: co najmniej 50% punktów uzyskanych za pracę zaliczeniową.

Zakres tematów:

1. CZŁOWIEK I ŚRODOWISKO

1.1. Główne twierdzenie psychologii środowiskowej

1.2. Sytuacja jako podstawowe pojęcie psychologii środowiskowej

1.3. Środowisko jako układ stymulacyjny

1.3.1. Neuromózgowa koncepcja aktywacji

1.3.2. Psychologiczna koncepcja stymulacyjna

1.3.3. Różnice indywidualne w zakresie z potrzeby stymulacji

2. DATA SOURCES ABOUT EFFECTS SENSORY DEPRIVATION AND SOCIAL ISOLATION

2.1. Aspekt taksonomiczny źródeł danych

2.2. Aspekt fenomenologiczny źródeł danych oparty na narracji

2.2.1. Osamotnienie

2.2.2. Uwięzienie jako kara

2.2.3. Uwięzienie i izolacja okolicznościowa

2.2.4. Izolacja zadaniowa

2.3. Aspekt eksperymentalny źródeł danych

2.3.1. Eksperymenty laboratoryjne

2.3.1.1. Doznania halucynopodobne

2.3.1.2. Iluzje percepcyjne

2.3.1.3. Sprawność umysłowa

2.3.1.4. Fizjologiczne korelaty reakcji na deprywację sensoryczną

2.3.2. Eksperymenty quazi laboratoryjne w naziemnych habitatach kosmicznych

2.3.3. Eksperymenty naturalne

2.3.3.1. Schrony

2.3.3.2. Penthouse

2.3.2.3. Okręty podwodne

2.3.2.4. Statki kosmiczne i stacje orbitalne

2.3.2.5. Długoterminowe ekspedycje antarktyczne

PART TWO: OWN RESEARCH

3. BADANIA WŁASNE NAD FUNKJONOWANIEM CZŁOWIEKA W IZOLACJI ANTARKTYCZNEJ

3.1. Podstawa teoretyczna badań

3.2. Czynniki stresowe środowiska antarktycznego

3.2.1. Środowisko fizyczne Antarktyki

3.2.2. Środowisko psychologiczne i społeczne

3.3. Założenia badań własnych

3.3.1. Cel badań

3.3.2. Problematyka badań własnych

4. WYBRANE WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH I WNIOSKI

4.1. Aspekt stymulacyjny izolacji antarktycznej

4.2. Aspekt funkcjonalny sytuacji izolacji antarktycznej

4.2.1. Perspektywa kliniczna

4.2.2. Perspektywa osobowościowa

4.2.3. Perspektywa emocjonalna

4.2.4. Perspektywa kognitywna

4.2.4.1. Percepcja sytuacji izolacji antarktycznej

4.2.4.2. Dynamika zmiany postaw badana dyferencjałem semantycznym

4.2.4.3. Dynamika wydolność kognitywnej badana Testem Kraepelina

4.3. Aspekt społeczny izolacji antarktycznej

45.4. Aspekt chronobiologiczny izolacji antarktycznej

4.5. Perspektywa medyczna kosztu adaptacji do izolacji antarktycznej

Metody dydaktyczne:

Wykład on-line;

Dyskusja

Prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, Kampus Wóycickiego Bud. 14, sala 1421
każdy wtorek, 11:30 - 13:00, e-learning, sala e-learning
Jan Terelak 14/30 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)