Literatura: |
Utwory Cypriana Norwida:
- wybrane wiersze (lista zostanie podana podczas zajęć);
- nowele: "Cywilizacja", "Tajemnica lorda Singleworth";
- dramat: "Aktor"
Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa):
L. Banowska, Byt i „światło-cień”. O antropologii poetyckiej Cypriana Norwida, Poznań 2019.
E. Kasperski, Rzeczy święte, rzeczy śmieszne. („Pierścień Wielkiej Damy”, „Aktor” Norwida), w: tenże, Dyskursy romantyków. Norwid i inni, Warszawa 2003.
S. Kołaczkowski, Ironia Norwida, w: Portrety i zarysy literackie, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1968.
T. Korpysz, Uwagi o komizmie językowym w listach Norwida, w: Norwid. Listy… listy…, red. Ł. Niewczas, Lubin 2017.
T. Korpysz, Kilka uwag o „buffo” (i nie tylko) w pismach Norwida, w: Ku rzeczom niebłahym, red. J. Chojak, Z. Zaron, Warszawa 2018.
E. Skalińska, Jeszcze o Tajemnicy lorda Singleworth. Między ironią a autoironią, „Colloquia Litteraria”, 1/2017 (22)
E. Skalińska, O lirycznej „Czułości” Norwida, w: Estetyka literacka. Arcydzieło. Ingarden, red. B. Garlej, B. Kuczera-Chachulska, Warszawa 2015.
E. Skalińska, Ironia liryczna Norwida, w: Tradycja retoryczna w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Lublin 2016.
E. Skalińska, Śmiertelnie poważny? O braku i obecności pierwiastka komicznego w twórczości Cypriana Norwida, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe”, 2019, nr4 (59).
W. Szturc, Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992.
W. Szturc, Eironeia, Kraków 2018.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobrą ocenę otrzyma Student, który zapozna się z literaturą omawianą na zajęciach, będzie obecny na wszystkich zajęciach i będzie brał aktywny udział w dyskusji.
Dobrą ocenę otrzyma Student, który zapozna się z literaturą omawianą na zajęciach, będzie obecny na wszystkch zajęciach, ale jedynie sporadycznie będize brał udział w dyskusji.
Dostateczną ocenę otrzyma Student, który zapozna się z literaturą przedmiotu, ale będzie miał więcej niż dwie nieobecności i nie będzie brał udziału w dyskusji.
Niedostateczną ocenę otrzyma Student, który nie zapozna się z literaturą przedmiotu, nie będzie brał udziału w dyskusji i będzie miał więcej niż dwie nieusprawiedliwionie nieobecności.
Znajomość literatury przedmtiotu będzie wefyikowana podczas dyskujsji na zajęciach.
|
Zakres tematów: |
- Norwidowskie definicje ironii.
- Jak można by określić rodzaj ironii Norwida (ironia retoryczna, ironia sokratejska, ironia romantyczna…?)
- Ironia jako niezbywalny składnik utworów literackich Norwida. W jaki sposób ironia wpisuje się w konstrukcję estetyczną Norwidowskich utworów? Jakie jakości poznawcze i artystyczne wnosi do utworu wykorzystanie przez Norwida technik ironicznych?
- Przejawy ironii w twórczości lirycznej Norwida. Czy istnieje „uprzywilejowany” gatunek literacki, w którym Norwid najczęściej posługuje się ironią? Co może oznaczać określenie „ironia totalna” w odniesieniu do twórczości Norwida? Czy w twórczości autora Assunty istnieje jakaś sfera wolna od promieniowania ironii?
- Nowatorskość ironii Norwida na tle postaw i zjawisk ironicznych polskiego romantyzmu. Czym różni się ironia Norwida od ironii Słowackiego?
- Ironia i komizm. Gdzie przebiega granica między Norwidową ironią a komizmem? W jaki sposób te dwa zjawiska estetyczne współwystępują w twórczości Norwida? Na czym polega zasadnicza różnica między Norwidowskim komizmem a ironią?
|