Planowana tematyka zajęć:
1. Szkolnictwo wyższe – wartości chronione prawem;
1.1. Wolność nauki i nauczania;
1.2. autonomia szkoły wyższej;
1.3. aspekty konstytucyjne praw studenta i pracownika naukowego
2. Organizacja i prowadzenie szkolnictwa wyższego jako zadanie publiczne
2.1. Podejście europejskie
2.2. Model amerykański
2.3. Współczesna debata nad modelem szkolnictwa wyższego,
2.4. Globalizacja kształcenia i jej skutki- „przemysł edukacyjny” jako element soft power i pozyskiwania elity imigranckiej ,brain drain, (przykład Australii i Wielkiej Brytanii)
3. Rola państwa w odniesieniu do wyższego szkolnictwa publicznego i niepublicznego
3.1. Certyfikacja i zezwolenia;
3.2. Standaryzacja i kontrola
3.3. Finansowanie ze środków publicznych
3.4. Nadzór nad szkolnictwem publicznym i prywatnym oraz jego formy;
4. Rys historyczny : polskie szkolnictwo wyższe i jego fazy rozwojowe
4.1. Początki szkolnictwa wyższego: od Akademii Krakowskiej do Szkoły Rycerskiej
4.2. Polskie szkolnictwo wyższe okresu niewoli wobec działań zaborcy i okupanta – od tajnego nauczania do „latającego uniwersytetu”;
4.3. Uniwersytet w polskim państwie podziemnym;
4.4. Szkolnictwo wyższe w czasach PRL-u; obszary opresji i enklawy wolności
4.5. Przełom ustrojowy 1989 r i jego konsekwencje dla szkolnictwa wyższego; Presja ekonomizacji i prywatyzacji.
5. Uniwersytet jako publiczny zakład administracyjny i element administracji świadczącej
6. Szkolnictwo wyższe i inne placówki naukowo-badawcze w Polsce
6.1. Uniwersytety
6.2. Politechniki,
6.3. Wyższe szkoły zawodowe,
6.4. Polska Akademia Nauk,
6.5. Szkoły doktorskie i inne rodzaje studiów doktoranckich
7. Struktura administracyjna szkoły wyższej w świetle kolejnych aktów normatywnych w latach 1990-2020
8. Stopnie i tytuły naukowe - ewolucja regulacji.
9. Organy naczelne i centralne właściwe w sprawach szkolnictwa wyższego
10. Organy publicznej szkoły wyższej
10.1. Rektor
10.2. Senat
10.3. Rada uczelni
10.4. Dziekani
11. Prawa i obowiązki studentów.Samorząd studencki i pracowniczy.
12. Uczelnia niepubliczna- prawa i obowiązki założyciela
13. Rejestracja uczelni niepublicznych
14. Pozycja prawna Polskiej Komisji Akredytacyjnej jako gwaranta jakości kształcenia
15.Podsumowanie : nauczanie zdalne i inne wyzwania działania w cyberprzestrzeni.Uniwersytet XXI wieku
|