Literatura: |
Poniższa lista obejmuje podstawową lekturę wprowadzającą w zakresie ram teoretycznych. Dodatkowa lektura będzie sugerowana w ciągu semestru. W trakcie kursu Studenci będą proszeni o przeprowadzenie własnych poszukiwań literatury na temat różnych aspektów decyzji prokreacyjnych.
• Hoffman, L. W., & Hoffman, M. L. (1973). The Value of Children to Parents. In J. T. Fawcett (Ed.), Psychological Perspectives on Population (pp. 19-76). New York: Basic Books.
• Miller, W. B. (1994). Childbearing motivations, desires, and intentions: a theoretical framework. Genet Soc Gen Psychol Monogr, 120(2), 223-258.
• Miller, W. B. (2011). Differences between fertility desires and intentions: implications for theory, research and policy. Vienna Yearbook of Population Research, 9, 75-98.
• Klobas, J. E., & Ajzen, I. (2015). Making the Decision to Have a Child. In D. Philipov, A. C. Liefbroer, & J. E. Klobas (Eds.), Reproductive Decision-Making in a Macro-Micro Perspective (pp. 41-78). Dordrecht: Springer Netherlands.
• Frejka, T., Sobotka, T., Hoem, J. M., & Toulemon, L. (2008). Summary and general conclusions: Childbearing Trends and Policies in Europe. Demographic Research, 19, 5-14, doi:10.4054/DemRes.2008.19.2.
• McAllister, L. S., Pepper, G. V., Virgo, S., & Coall, D. A. (2016). The evolved psychological mechanisms of fertility motivation: hunting for causation in a sea of correlation. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371(1692), doi:10.1098/rstb.2015.0151.
|
Zakres tematów: |
• Trendy demograficzne w zakresie tworzenia rodziny i dzietności. Teorie przemian demograficznych. Szansa lub wybór: Zwiększenie kontroli nad reprodukcją i racjonalnością decyzji prokreacyjnych.
• Od makro do mikro. Podejście do badania decyzji prokreacyjnych w podejściu „life course”
• Psychologiczne modele podejmowania decyzji rodzicielskich: model wartoścu dzieci, teorie intencji rodzicielskich (TDIB, Teoria Planowanego Zachowania, Model Społeczno-Poznawczy), ekonomiczne modele podejmowania decyzji.
• Biologiczne podłoże motywacji do rodzicielstwa. Ewolucja, geny i hormony.
• Osobowość i decyzje prokreacyjne. Rola lęku neurotycznego i altruistycznego.
• Doświadczenia z dzieciństwa i przyszłe wybory dotyczące własnej rodziny. Rola rodziny pochodzenia.
• Emancypacja i role płciowe. Rola aktywności zawodowej i aspiracji zawodowych kobiet i mężczyzn. „Niepełna rewolucja płci”.
• Wpływy kulturowe: religijność i normy społeczne.
• Podejmowanie decyzji prokreacyjnych w parach. Jakość relacji, dyskusje w związku.
• Różne formy życia rodzinnego.
• Niepewność i ambiwalencja w wyborach dotyczących rodzenia dzieci.
• Zjawisko bezdzietności z wyboru oraz stylu życia „child-free”
• Wyzwania współczesnego świata i ich wpływ na indywidualne wybory rodzicielskie: pandemia, zmiany klimatyczne, ekstremizm, recesja gospodarcza i inne.
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład, wykład dyskusyjny, dyskusja seminaryjna, prezentacje uczestników.
W roku akademickim 2021/2022 kurs realizowany jest on-line (e-learning), synchronicznie, za pośrednictwem platformy MS Teams. Aby uczestniczyć w kursie, Studenci muszą być w stanie korzystać ze swoich mikrofonów i kamer.
|