Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Wysocki Cz., Sikorski P. 2014. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, Warszawa.
2. Brtek L. i in. 1993. Świat zwierząt. Multico, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Stańczykowska A. 1986. Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. Warszawa WSiP.
2. Kołodziejczyk A., Koperski P. 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Warszawa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
3. Rybak J. 2000 Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Warszawa PWN.
4. Romanowski J. 1998. Śladami zwierząt. Warszawa, PWRiL
5. Jonsson L. 1998, 2006. Ptaki Europy i obszaru śródziemnomorskiego
6. Pucek Z., Raczyński J., (red.), 1983a. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa
7. Rutkowski L. 2006. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa.
8. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa.
9. Zeszyty z serii „Klucze do oznaczania owadów Polski”.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: obserwacje i badania terenowe, mikroskopowanie, prezentacje wyników
Ocena zależna jest od aktywności w pobieraniu prób terenowych, poprawnego oznaczania zebranych okazów, poprawnego oszacowania bioróżnorodności na wyznaczonym terenie oraz od wyników kolokwium. Każdy z prowadzących zajęcia wystawia studentowi ocenę. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen wystawionych przez poszczególnych prowadzących.
Kryteria oceniania:
ocena 2 (ndst): nie zna i nie rozumie uwarunkowań i procesów związanych z bioróżnorodnością, nie zna powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, nie potrafi przygotować udokumentowanego opracowania w zakresie różnorodności biologicznej, nie posiada umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, nie zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu
ocena 3 (dst): w ograniczonym zakresie zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, w ograniczonym stopniu potrafi przygotować udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada słabe umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w niewielkim stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, rzadko zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu
ocena 4 (db): dobrze zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada dobre umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w znacznym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, zwykle zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu
ocena 5 (bdb): bardzo dobrze zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, potrafi przygotować bardzo dobrze udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada bardzo dobre umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w pełni uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu zawsze zasięga opinii ekspertów
|
Zakres tematów: |
1. Zgrupowania roślin i zwierząt strefy litoralu jezior eutroficznych
2. Różnorodność fito- i zooplanktonu wód stojących
3. Słodkowodne gatunki peryfitonowe
4. Zmienność flory i fauny w zależności od trofii wód
5. Zastosowanie metody tropienia w badaniach ekologicznych
6. Różnorodność ssaków lasów
7. Awifauna jezior północno-wschodniej Polski
8. Kręgowce strefy brzegowej wód stojących
9. Rośliny wybranych zbiorowisk leśnych – lasy liściaste
10. Rośliny wybranych zbiorowisk leśnych – lasy mieszane
11. Rośliny wybranych zbiorowisk torfowiskowych lub łąkowych
12. Rośliny wybranych zbiorowisk wodnych i szuwarowych
13. Różnorodność bezkręgowców środowisk leśnych
14. Różnorodność bezkręgowców środowisk podmokłych
15. Różnorodność bezkręgowców środowisk łąkowych
|