Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioróżnorodność zajęcia terenowe WB-BI-12-25
Ćwiczenia terenowe (CW_TER) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wysocki Cz., Sikorski P. 2014. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, Warszawa.

2. Brtek L. i in. 1993. Świat zwierząt. Multico, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Stańczykowska A. 1986. Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. Warszawa WSiP.

2. Kołodziejczyk A., Koperski P. 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Warszawa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

3. Rybak J. 2000 Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Warszawa PWN.

4. Romanowski J. 1998. Śladami zwierząt. Warszawa, PWRiL

5. Jonsson L. 1998, 2006. Ptaki Europy i obszaru śródziemnomorskiego

6. Pucek Z., Raczyński J., (red.), 1983a. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa

7. Rutkowski L. 2006. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa.

8. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa.

9. Zeszyty z serii „Klucze do oznaczania owadów Polski”.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: obserwacje i badania terenowe, mikroskopowanie, prezentacje wyników

Ocena zależna jest od aktywności w pobieraniu prób terenowych, poprawnego oznaczania zebranych okazów, poprawnego oszacowania bioróżnorodności na wyznaczonym terenie oraz od wyników kolokwium. Każdy z prowadzących zajęcia wystawia studentowi ocenę. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen wystawionych przez poszczególnych prowadzących.

Kryteria oceniania:

ocena 2 (ndst): nie zna i nie rozumie uwarunkowań i procesów związanych z bioróżnorodnością, nie zna powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, nie potrafi przygotować udokumentowanego opracowania w zakresie różnorodności biologicznej, nie posiada umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, nie zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu

ocena 3 (dst): w ograniczonym zakresie zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, w ograniczonym stopniu potrafi przygotować udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada słabe umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w niewielkim stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, rzadko zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu

ocena 4 (db): dobrze zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada dobre umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w znacznym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, zwykle zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu

ocena 5 (bdb): bardzo dobrze zna i rozumie uwarunkowania i procesy związane z bioróżnorodnością oraz powiązania podstawowych technik stosowanych w badaniach terenowych z analizą bioróżnorodności, potrafi przygotować bardzo dobrze udokumentowane opracowanie w zakresie różnorodności biologicznej, posiada bardzo dobre umiejętności wystąpień ustnych dotyczących bioróżnorodności, w pełni uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu bioróżnorodności, w przypadku trudności z rozwiązaniem problemu zawsze zasięga opinii ekspertów

Zakres tematów:

1. Zgrupowania roślin i zwierząt strefy litoralu jezior eutroficznych

2. Różnorodność fito- i zooplanktonu wód stojących

3. Słodkowodne gatunki peryfitonowe

4. Zmienność flory i fauny w zależności od trofii wód

5. Zastosowanie metody tropienia w badaniach ekologicznych

6. Różnorodność ssaków lasów

7. Awifauna jezior północno-wschodniej Polski

8. Kręgowce strefy brzegowej wód stojących

9. Rośliny wybranych zbiorowisk leśnych – lasy liściaste

10. Rośliny wybranych zbiorowisk leśnych – lasy mieszane

11. Rośliny wybranych zbiorowisk torfowiskowych lub łąkowych

12. Rośliny wybranych zbiorowisk wodnych i szuwarowych

13. Różnorodność bezkręgowców środowisk leśnych

14. Różnorodność bezkręgowców środowisk podmokłych

15. Różnorodność bezkręgowców środowisk łąkowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 16:45 - 18:15, (sala nieznana)
Anita Kaliszewicz, Jerzy Romanowski, Piotr Ceryngier, Marek Kloss 29/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)