Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka WB-BI-24-06
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Genetyka. Krótkie wykłady. Red. H.L. Fletcher, G.I. Hickey, P.C. Winter; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

Genetyka molekularna. Red. Piotr Węgleński; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 (copyright 2006)

Podstawy genetyki populacyjnej. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009

Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala, PWN, Warszawa, 2013

Genomy, pod redakcją Browna, PWN, Warszawa 2009

Proteomika i metabolomika. Red. A. Kraj, A. Drabik, J. Silberring, WUW, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

Analiza DNA, Teoria i Praktyka. Praca zbiorowa pod redakcją Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2008.

Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017

Terapia genowa. Red. S. Szala. PWN, Warszawa 2001.

Artykuły w czasopismach naukowych i internetowe bazy genów przekazywane w trakcie wykładów.

Efekty uczenia się:

Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-4).

ECTS [1 ECTS=30 godzin]

Udział w wykładzie - 30h

Przygotowanie do egzaminu - 30h

Udział w ćwiczeniach - 45h

Przygotowanie do ćwiczeń – 15h

Przygotowanie do kolokwiów - 15h

Konsultacje - 15h

Suma: 150h [150/30 = 5]

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

- pozytywne zaliczenie ćwiczeń

- pozytywna ocena z kolokwium (efekty uczenia się 1-4)

Wykład - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, testowymi i wielokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu: 60 min. Obowiązuje następująca skala ocen: 94 – 100% bardzo dobry (5.0), 88 – 93% plus dobry (4.5), 80 – 87% dobry (4.0), 70 – 79% plus dostateczny (3.5), 60 – 69% dostateczny (3.0), poniżej 59,9% niedostateczny (2.0). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz czynny udział studenta w ćwiczeniach.

Zakres ocen z kolokwium:

94 - 100% bardzo dobry (5.0)

88 - 93% dobry plus (4.5)

80 - 87% dobry (4)

70 - 79% dostateczny plus (3.5)

60 - 69% dostateczny (3)

poniżej 59,9% niedostateczny (2)

Na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie zna i nie rozumie wybranych faktów, procesów i złożonych interakcji w genetyce, wcale nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent w ogóle nie zna i nie rozumie w żadnym stopniu najważniejszych problemów z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz w ogóle nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent wcale nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych kategorii pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz nie ma żadnej znajomości rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent wcale nie zna i nie rozumie podstawowych technik i narzędzi badawczych, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowanych w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent w ogóle nie potrafi właściwie dobrać źródeł i informacji z nich pochodzących, wcale nie rozumie literatury z zakresu genetyki w języku polskim; czyta bez zrozumienia teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent wcale nie potrafi planować i organizować pracę indywidualną ani współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, ani też prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent w ogóle nie potrafi samodzielnie planować i realizować własnego uczenia się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent w ogóle nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, oraz nie uznaje znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent w ogóle nie jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, nie jest też odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych i nie przestrzega zasad BHP w laboratorium.

Na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, na poziomie podstawowym rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent gruntownie zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz gruntownie zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent na poziomie podstawowym zna i rozumie podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma podstawową znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent gruntownie zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent na poziomie podstawowym potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, na poziomie podstawowym rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; na poziomie podstawowym czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent w stopniu podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w stopniu podstawowym uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest średnio gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, ma podstawową odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, oraz w stopniu podstawowym przestrzega zasad BHP w laboratorium.

Na ocenę 4 (db.): Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent dobrze zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent prawidłowo potrafi dobrać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące, dobrze rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; dobrze czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent prawidłowo potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent prawidłowo potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent jest w pełni gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w pełni uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest w pełni gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, prawidłowo przestrzegając zasad BHP w laboratorium.

Na ocenę 5 (bdb.): Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i złożone interakcje w genetyce, bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce pro- i eukariotycznej na poziomie molekularnym: DNA, RNA i białek. Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych dziedzin genetyki oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów tj. dziedziczenie cech i powstawanie mutacji, oraz bardzo dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Absolwent doskonale zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych we współczesnej genetyce, oraz ma bardzo dobrą znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych, m.in. detekcji polimorfizmu oraz sekwencjonowania DNA, RNA i białek. Absolwent bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze, jak np. analiza PCR, rozdział elektroforetyczny i sekwencjonowanie, stosowane w różnych dziedzinach genetyki, oraz w zakresie informatyki i statystyki na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analiz polimorfizmu genetycznego na poziomie genomiki i proteomiki. Absolwent doskonale potrafi dobrać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące, bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; bardzo dobrze czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Absolwent doskonale potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także prawidłowo wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze. Absolwent doskonale potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z genetyką przez całe życie. Absolwent jest w pełni gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu genetyki, oraz w pełni uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu współczesnej genetyki. Absolwent jest w pełni gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu genetyka, jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, prawidłowo przestrzegając zasad BHP w laboratorium.

Zakres tematów:

1. Podstawy genetyki, budowa kodu genetycznego.

2. Cytogenetyka, prawa G. Mendla i T.H. Morgana.

3. Procesy molekularnej rekombinacji DNA.

4. Mutageneza, uszkodzenia DNA i mechanizmy naprawcze.

5. Mechanizmy dziedziczenia genów u Eucaryota.

6. Eugenika.

7. Genomika, sekwencjonowanie genomów.

8. Ekspresja genów w mikromacierzach.

9. Epigenetyczna regulacja ekspresji genów.

10. Metagenomika i jej zastosowanie w diagnostyce chorób.

11. Podstawy genetyki populacyjnej w oparciu o markery genetyczne.

12. Inżynieria genetyczna mikroorganizmów i zwierząt.

13. Medycyna przyszłości, aspekty własności genomu.

14. Współczesna genetyka sądowa.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny oparty na prezentacji multimedialnej, ilustrujący problematykę współczesnej genetyki na podstawie ciekawych doniesień naukowych z bieżących publikacji i konferencji naukowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 101
Paweł Rusin, Justyna Nowakowska 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)