Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej WF-FI-N11-HF1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTEwYjdlNmQtNzQxZS00NjM5LWIyMzgtNjkwMWJhM2FhMDM3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2222e1be17-d065-4d12-8b88-7b026e51d0a9%22%7d
Literatura:

Literatura podstawowa (źródła):

1. Platon, Dialogi (Fedon, Obrona Sokratesa), tłum. W. Witwicki, Warszawa 1993.

2. Arystoteles, Metafizyka (ks. I, II, V, XII), tłum. T. Żeleźnik (t. 1-2), Lublin 1998; tłum. K. Leśniak, Warszawa 2009.

3. Arystoteles, Etyka Nikomachejska (ks. I i II), tłum. D. Gromska, Warszawa 2007.

4. Seneka, O krótkości życia, w: tenże, Dialogi, Warszawa 1998.

5. Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. M. Reiter, Warszawa 1997.

6. Epikur, List do Menojkeusa, w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Warszawa 1984.

7. Plotyn, Enneady (ks. V), tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 2000-2004.

8. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, tłum. A. Świderkówna, Kraków 2001.

9. Pseudo – Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, w: tenże, Pisma Teologiczne, tłum. M. Zielska, Kraków 2005.

10. Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, tłum. G. Kurylewicz, M. Antczak, Kęty 2006.

Literatura pomocnicza (opracowania):

1. Copleston F. Historia filozofii. Grecja i Rzym, t. 1, tłum. H. Bednarek, Warszawa 1998.

2. Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Lublin 1993.

3. Gajda-Krynicka J., Filozofia przedplatońska, PWN, Warszawa 2007.

4. Kirk G.S., Raven J.E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska, Warszawa-Poznań 1999.

5. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

6. Legowicz J., Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986.

7. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1 – 5, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1999-20002.

8. Reale G., Myśl starożytna, tłum. E.I.Zieliński, Lublin 2010.

9. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

10. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury i analizy treści ich pism. Dodatkowo, zna i rozumie rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądów na naturę świata i człowieka oraz ich relację do innych czynników kształtujących te poglądy. Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny, a także jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się następujące elementy:

1) obecność oraz przygotowanie do zajęć (posiadanie tekstu oraz gruntowne zapoznanie się z nim) - 1/3 oceny końcowej.

2) uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego zaliczenia. Końcowe zaliczenie ćwiczeń będzie miało postać testu jednokrotnego wyboru - 2/3 oceny końcowej

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie problematyki ćwiczeń i określenie wymagań; przedstawienie wymaganej literatury; zapoznanie z regułami analizy filozoficznej tekstu; przedstawienie ram czasowych i głównych nurtów filozofii starożytnej.

2. Filozofia przedsokratejska oczami Arystotelesa – ks. I i II Metafizyki (prezentacja stanowisk, szkół, problemów - jońska filozofia przyrody, pitagoreizm, Heraklit z Efezu, Parmenides z Elei, eleaci, atomiści)

3. Intelektualizm etyczny Sokratesa – (Platon, Obrona Sokratesa).

4. Idealizm filozofii Platona – perspektywa metafizyczna, epistemologiczna i antropologiczna (Fedon)

5. Poglądy metafizyczne Arystotelesa (Metafizyka, ks. V oraz XII) i etyczne Arystotelesa (Etyka nikomachejska ks. I i II)

6. Filozofia stoicka (Seneka, O krótkości życia, Marek Aureliusz, Rozmyślania) i epikurejska (Epikur, List do Menojkeusa)

7. Filozofia neoplatońska (Plotyn, Enneady, ks. V), filozofia św. Augustyna (Solilokwia) i Pseudo Dionizego Areopagity (O imionach Bożych).

8. Filozofia ostatniego filozofa starożytności i pierwszego średniowiecza – Boecjusz (O pocieszeniu jakie daje filozofia)

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą dydaktyczną będzie analiza tekstu źródłowego: na każde zajęcia student musi przeczytać zadany wcześniej tekst. Wykładowca wraz ze studentami omawia po kolei fragmenty tekstu, objaśniając jego historyczny kontekst oraz filozoficzną treść. Analiza historyczna prowadzi do analizy problemowej i krytycznej (poszukiwanie racjonalności uzasadnień sformułowań historycznych).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 101
Michał Zembrzuski 35/30 szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 105
Michał Zembrzuski 35/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)