Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii średniowiecznej WF-FI-N11-HF2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA ŹRÓDŁOWA:

1. Antologia tekstów filozoficznych i teologicznych z III-XI wieku, opracowanie E. Jung, Kraków 2012.

2. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII w. red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006.

3. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII w. red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002.

4. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV w. red. E. Jung-Palczewska, Warszawa 2000.

5. Małe vademecum tomizmu. Wypisy z ksiąg filozoficznych Tomasza z Akwinu, wybór i opracowanie A. Andrzejuk, Warszawa 1999.

6. Roger Bacon, Dzieło większe, tłum. T. Włodarczyk, Kęty 2006.

7. Abelard, Rozprawa o pojęciach ogólnych, w: tenże, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001.

8. Abelard, Tak i nie, w: tenże, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001.

9. Majmonides, Przewodnik błądzących, Kraków 2008.

10. Awicenna, Księga wiedzy, Warszawa 2010.

11. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni, Kraków 2006.

12. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2007.

13. Idzi Rzymianin, Teorematy o istnieniu i istocie, tłum. J. Surzyn, Kęty 2005.

14. Siger z Brabancji, O dobru Najwyższym, czyli o życiu filozofa, tłum. L. Regner, Warszawa 1990.

15. Bonawentura, Droga duszy do Boga, tłum. C. Napiórkowski, C. Niezgoda, S. Kafel, Poznań 2001.

16. Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1988.

17. Wiliam Ockham, Summa logiczna, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1977.

LITERATURA PRZEDMIOTOWA (POMOCNICZA):

1. Böhner P., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 1962.

2. Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.

3. Copleston F., Historia filozofii. Od Augustyna do Ockhama, t. 2, Warszawa 2004.

4. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.

5. Heinrich W., Zarys historii filozofii średniowiecznej, Warszawa 1963.

6. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, Kęty 1999.

7. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012.

8. Pawlikowski T., Zarys dziejów filozofii, Warszawa 2003.

9. Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, Warszawa 2000.

10. Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.

11. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

12. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury i analizy treści ich pism. Dodatkowo, zna i rozumie rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądów na naturę świata i człowieka oraz ich relację do innych czynników kształtujących te poglądy. Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny, a także jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA:

1. Ocenie podlega obecność na zajęciach. Według następujących kryteriów: 0 nieobecności – bdb; 1-2 nieobecności – db; 3-4 nieobecności – dst; 5-8 nieobecności – ndst.

2. Ocenia podlega przygotowanie się do zajęć (posiadanie tekstu oraz gruntowne zapoznanie się z nim).

3. Ocenie podlega przygotowanie pisemnej pracy na jeden z wybranych tematów (tematy i warunki formalne pracy znajdują się w załączniku)

4. Uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego zaliczenia (test na ostatnich zajęciach)

Zakres tematów:

TEMATY I TEKSTY:

1. Zajęcia organizacyjne: przedstawienie wymagań, określenie metody rozumienia średniowiecznych tekstów filozoficznych. Geneza i źródła filozofii średniowiecznej (Izydor z Sewilli – O definicji filozofii; Fredegisus z Tours – Listo o nicości i ciemności).

2. Filozofia na dworze Karola Wielkiego. Filozofia i teologia X wieku – Jan Szkot Eriugena. (Alkuin z Yorku – O cnotach i wadach; Jan Szkot Eriugena – O podziale natury)

3. Spory filozoficzne w XI wieku: dialektycy i antydialektycy. Piotr Abelard. Spór o powszechniki. Anzelm z Canterbury. (Piotr Damiani – O wszechmocy Bożej; Anzelm z Canterbury – Proslogion; Abelard – Sic et non (wprowadzenie); O pojęciach ogólnych (fragmenty))

4. Początki scholastyki. Filozofia XII wieku. Filozofia arabska i żydowska (Hugon ze św. Wiktora – O miłości; Ryszard ze św. Wiktora – O łasce kontemplacji, czyli Beniamin Maior; Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni; Al-Ghazali – O duszy intelektualnej; Majmonides – Przewodnik błądzących; Awicenna – Księga wiedzy)

5. Szkoła oxfordzka (Robert Grosseteste, Aleksander z Halles, Roger Bacon). Robert Grosseteste – O świetle; Roger Bacon – Dzieło większe (fragmenty o prerogatywach nauki eksperymentalnej)

6. Filozofia szkoły franciszkańskiej (Bonawentura) i dominikańskiej (Albert Wielki) (Bonawentura – Droga duszy do Boga (fragmenty); O sprowadzeniu sztuk do teologii; Albert Wielki – O wypływaniu wszystkich bytów z pierwszej przyczyny)

7. Filozofia Tomasza z Akwinu (fragmenty z Małego vademecum tomizmu)

8. Awerroizm i kryzys metafizyki w XIII w. Filozofia Dunsa Szkota (Siger z Brabancji, O dobru Najwyższym, czyli o życiu filozofa; Stefan Tempier – Artykuły paryskie; Duns Szkot – Traktat o pierwszej zasadzie (fragmenty); Komentarz do Sentencji Piotra Lombarda)

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą dydaktyczną będzie analiza tekstu źródłowego: na każde zajęcia student musi przeczytać zadany wcześniej tekst. Wykładowca wraz ze studentami omawia po kolei fragmenty tekstu, objaśniając jego historyczny kontekst oraz filozoficzną treść. Analiza historyczna prowadzi do analizy problemowej i krytycznej (poszukiwanie racjonalności uzasadnień sformułowań historycznych).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 101
Michał Zembrzuski 33/30 szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala 101
Michał Zembrzuski 36/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)