Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki matematyki WM-MA-S2-E1-PDM
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3UPNbQLzJ5KsX8KJLe11f0rhkd0czcj4ZfxncDR0iUg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=22d62e90-77a1-47b6-a6ba-308d4b190e9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Aronson E., Wieczorkowska G., Zasady działania naszego umysłu, materiały Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji (COME), U.W. 2000

Bronsztejn I. N., Siemiendiajew K. A., Musioł G., Muhlig H., Nowoczesne kompendium matematyki, PWN, Warszawa 2004

Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, przewodnik po metodach aktywizujacych, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli

Guedj D., Twierdzenie papugi, Albatros, Warszawa 2003

Mikołajczyk M.,(red) Udane projekty dla gimnazjum, PWN, 2003

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999

Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką, Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 2001

Siwek H., Dydaktyka Matematyki, WSiP, Warszawa 2005

Taraszkiewicz T., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

1. udział w wykładach - dopuszcza się dwie nieobecności,

2. wykonanie zadanych prac,

3. aktywne uczestnictwo w zajęciach,

3. zdanie egzaminu obejmującego materiał prezentowany na wykładach.

Ocena końcowa z egzaminu:

50% - 65% ocena dostateczna

66% - 75% ocena dostateczna +

76% - 82% ocena dobra

83% - 90% ocena dobra +

91% - 100% ocena bardzo dobra

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki.

ocena dst. plus (3,5) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki.

ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym, charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.

ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym, charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.

ocena bdb (5,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym; w wyczerpujący sposób charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) - student potrafi (w stopniu dostatecznym) wykorzystać podstawową wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.

ocena dst. plus (3,5) - student potrafi (w stopniu dostatecznym) wykorzystać podstawową wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.

ocena db (4,0) - student potrafi (na poziomie dobrym) wykorzystać wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.

ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę do kreowania ciekawych sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać różne metody pracy (w tym aktywizujące) i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.

ocena bdb (5,0) - student potrafi (na poziomie bardzo dobrym) wykorzystać wiedzę do kreowania ciekawych/różnorodnych sytuacji dydaktycznych, inicjować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać różnorodne, innowacyjne metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego

Kompetencje społeczne:

ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

Zakres tematów:

1. Jaki powinien być nauczyciel.

2. Dydaktyka matematyki jako nauka i jako przedmiot poznania.

3. Czy planowanie dydaktyczne jest potrzebne?

4. Cele nauczania. Kategorie wiedzy.

5. Etapy procesu uczenia się.

6. Wizualny model środowiska klasy i zasady uczenia się.

7. Modele kształcenia– systemy dydaktyczne.

8. Procedury tworzenia nauczycielskiego systemu kształcenia.

9. Ewaluacja systemu dydaktycznego.

10. Różne systemy oceniania.

11. Metody nauczania na lekcjach matematyki i nie tylko.

12. Funkcja oceny. Ocenianie kształtujące.

13. Metody aktywizujące na lekcjach matematyki.

14. Planowanie procesu uczenia się w klasie

15. Projekt edukacyjny, jako metoda nauczania – gimnazjum, szkoła średnia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala e-learning
Joanna Kandzia 6/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)