Kurs poświęcony będzie filozoficznym aspektom dzieł literackich. Aspekty te wydobywa się w pewnej metodycznej krytyce – konstrukcji właściwego dla filozofii poziomu rozważań na podstawie unikalnego materiału, jakim jest dany świat przedstawiony. Jako materiał literacki wykorzystana zostanie dwudziestowieczna proza powieściowa. Najważniejszym elementem metody będzie utrzymanie się pomiędzy dwiema niepożądanymi skrajnościami: 1) traktowanie postaci i zdarzeń przedstawionych jako wyrazicieli pytań i koncepcji filozoficznych; 2) traktowanie tekstu literackiego jako wyrazu poglądów pisarza. Pomiędzy tymi skrajnościami leży szerokie pole interpretacji w którym leży również, choć nie zawsze, możliwość analizy filozoficznej. Poziom ogólny i normatywny właściwy filozofii musi zostać wydobyty z uważnej lektury i nie być predeterminowany przez podejście krytyczno-literackie. Wprowadzając te zasady metodologiczne nawiążę do sporu pomiędzy Paulem de Manem i Haroldem Bloomem w sprawie prymatu teorii przed lekturą. Przedstawię Bloomowski program uważnej lektury i jego poglądy na kanon literacki, zatrzymując się dłużej przy jego interpretacji dramatów Szekspira. Wypracowane tu przesłanki metodyczne zostaną następnie zastosowane w analizie kilkunastu utworów prozatorskich. Od uczestników oczekuje się spróbowania własnych sił w samodzielnej analizie własnego materiału literackiego. Forma zaliczenia jest esej zawierający wyniki takiej analizy.
Tematyka zajęć
1. Metodologiczne podstawy filozoficznej analizy dzieła literackiego: Program Harolda Blooma
2. Ontologiczna i epistemologiczna struktura dzieła literackiego: koncepcja Romana Ingardena i Davida Lewisa.
3. Samowiedza: Henry James, Portret damy, Księżna Casamassima, Ambasadorowie
4. Samozakłamanie: Marcel Proust, W poszukiwaniu straconego czasu
5. Wyobraźnia moralna: Henry James, Złota czara
6. Struktura świadomości: James Joyce, Ulisses
7. Wina i restytucja moralna: Joseph Conrad, Lord Jim
8. Zmysłowość: Andre Gide, Pokarmy ziemskie
9. Alienacja, A. Camus, Obcy, Eugene Ionesco, Samotnik, E. Canetti, Autodafe
10. Kryzys wartości, Hermann Broch, Lunatycy
11. Rozum i kształtowanie życia, Thomas Mann, Czarodziejska góra
12. Istota kultury, Hermann Hesse, Gra szklanych paciorków, Thomas Mann, Doktor Faustus
13. Życie eksperymentalne, Robert Musil, Człowiek bez właściwości
14. Istota totalitaryzmu, Sandor Marai, Trylogia: Zbuntowani, Zazdrośni, Maruderzy
15. Podsumowanie: o relacji pomiędzy filozofią i krytyką literacką
|