Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych WF-ZPS-N-PI1
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 32
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy – prawo – praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. (wyd. 2 uzup.). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji – wersja Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Wujcik, R., Stańczak, J., Jaworowska, A., Wrocławska-Warchala, E. (2021). Bateria testów APIS-Z(R). Wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz Temperamentu PTS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów: www.practest.com.pl

Efekty uczenia się:

Efekty wiedzy (PS_W07; PS_W18):

1) identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu

2) charakteryzuje nowe koncepcje inteligencji i wyjaśnia znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka

3) charakteryzuje podstawowe koncepcje temperamentu i wyjaśnia funkcje regulacyjne temperamentu

4) rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu

5) zna podstawowe testy inteligencji

6) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu

7) rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów i kwestionariuszy

Efekty umiejętności (PS_U03; PS_U05):

1) umie przeprowadzić badanie wybranymi testami inteligencji i kwestionariuszami

2) potrafi zinterpretować wyniki

3) potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy intelektu oraz temperamentu

4) potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego i kwestionariuszowego

5) umie wykorzystać wiedzę o regulacyjnych funkcjach temperamentu przy diagnozie

i prognozie ludzkich zachowań

Efekty kompetencji:

1) wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności

2) ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne

3) respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- ocena 5 (bdb): bardzo dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, bardzo dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, bardzo dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, bardzo dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 4 (db): dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 3 (dst): dostateczne rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dostateczna znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dostateczna znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 2 (brak zaliczenia zajęć): nieznajomość podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, nieznajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, brak umiejętności przeprowadzania badań testowych oraz interpretowania wyników, nieznajomość aspektów etycznych stosowania testów.

Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć:

1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie) w ciągu całego roku akademickiego;

2) aktywne uczestnictwo w postaci wykonywania testów i obliczania wyników;

3) zaliczenie testu końcowego.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych

2. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena

3. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena – cd.

4. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella

5. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella – cd.

6. Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii testów APIS-Z

7. Bateria testów APIS-Z – cd.

8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE

9. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE - cd.

10. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R)

11. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) - cd.

12. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza PTS

13. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS

14. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS – cd.

15. Końcowy test wiadomości

16. Omówienie wyników testu wiadomości. Zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy:

metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne

weryfikacja - ocena kolokwium końcowego i zaangażowania na zajęciach

Efekty umiejętności:

metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

weryfikacja - ocena kolokwium końcowego i zaangażowania na zajęciach

Efekty kompetencji:

metoda dydaktyczna - wykład, konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

weryfikacja - ocena kolokwium końcowego i zaangażowania na zajęciach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 1421
Klaudia Ponikiewska 20/20 szczegóły
2 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 1423
Klaudia Ponikiewska 19/20 szczegóły
3 co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 1422
Justyna Harasimczuk 22/20 szczegóły
4 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 1424
Justyna Harasimczuk 19/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)