Neuropsychologia WF-ZPS-PN
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 32 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||
Literatura: |
Bąbel, P., Suchowierska-Stephany, M. i Ostaszewski, P. (2018). Analiza zachowania. Vademecum. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.: Sopot. Kowalczyk, N., Brzezicka, A. i Kossut, M. (2014). Zmiany neuroplastyczne w wyniku intensywnych treningów poznawczych: porównanie tradycyjnego podejścia i metod wykorzystujących gry komputerowe. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 9 (3-4), 104–111. Rajtar, A. (2012). Zastosowanie przezczaszkowej stymulacji magnetycznej w modulowaniu mechanizmów neuroplastyczności po udarze niedokrwiennym mózgu. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2012; 7 (4), 206–211. Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu, Instytut Psychiatrii i Neurologii: Warszawa Walsh, K. i Darby, D. (2016). Diagnoza neuropsychologiczna. W: K. Walsh i D. Darby (red.), Neuropsychologia kliniczna. Wydanie piąte. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedzy: student rozpoznaje zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; opisuje największe zespoły neuropsychologiczne; wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu; charakteryzuje zastosowanie gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych; opisuje zastosowanie najnowszych metod wspomagających neuroplastyczność. Umiejętności: student wyznacza rolę neuropsychologa we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii; posługuje się pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje poszczególne zespoły neuropsychologiczne. Kompetencji społecznych: student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy w sesji egzaminacyjnej. Kryteria oceniania: Wiedzy: - na ocenę niedostateczną: student nie potrafi wyjaśnić celów i metod diagnozy neuropsychologicznej w praktyce klinicznej; nie wskazuje zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; nie wyjaśnia praktycznych aspektów rehabilitacji pacjentów po uszkodzeniu mózgu ani specyfiki pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu; nie charakteryzuje zastosowania gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych; nie opisuje zastosowania najnowszych metod wspomagających neuroplastyczność. - na ocenę dostateczną: student wymienia zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; charakteryzuje jeden duży zespół neuropsychologiczny; wyjaśnia praktyczne aspekty rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu, ale nie podaje specyfiki; wymienia kilka przykładów zastosowania gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych; opisuje techniczny aspekt przezczaszkowej stymulacji magnetycznej. - na ocenę dobrą: student omawia zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; charakteryzuje dwa duże zespoły neuropsychologiczne; krótko wyjaśnia praktyczne aspekty i specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu; charakteryzuje zmiany funkcjonalne mózgu pod wpływem gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych; opisuje różnice między różnymi formami działania przezczaszkowej stymulacji magnetycznej. - na ocenę bardzo dobrą: student doskonale rozpoznaje zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; szczegółowo charakteryzuje trzy duże zespoły neuropsychologiczne; obszernie wyjaśnią zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu; opisuje różne przykłady efektów gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych; wysoce trafnie tłumaczy wpływ najnowszych technik wspomagających neuroplastyczność. Umiejętności: - na ocenę niedostateczną: student nie wyznacza roli neuropsychologa we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii; nie posługuje się pojęciami w zakresie neurologii; nie różnicuje poszczególnych zespołów neuropsychologicznych. - na ocenę dostateczną: student wyznacza rolę neuropsychologa na współczesnym oddziale neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje czasem pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w obrębie jednego zespołu neuropsychologicznego. - na ocenę dobrą: student wyznacza rolę neuropsychologa we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje się często pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w obrębie dwóch zespołów neuropsychologicznych. - na ocenę bardzo dobrą: student wyznacza rolę neuropsychologa, a także innych członków zespołu we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje się biegle pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w poszczególnych zespołach neuropsychologicznych. Kompetencji społecznych: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa. Punktacja i oceny: można zdobyć 50 punktów za poprawnie rozwiązany test wiedzy; punktacja do poszczególnych ocen przedstawia się następująco: 46 - 50 pkt bdb 41 - 45 pkt db+ 36 - 40 pkt db 31 - 35 pkt dst+ 26 - 30 pkt dst 0 - 25 pkt ndst UWAGA: w celu dopuszczenia do egzaminu wymagana jest obecność przynajmniej na połowie wykładów oraz zaliczenie ćwiczeń z neuropsychologii |
||
Zakres tematów: |
1. Historia neuropsychologii. 2. Techniki neuroobrazowania. 3. Podstawy neurologii. 4. Wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej. 5. Zespoły objawów po uszkodzeniach płatów czołowych, skroniowych, ciemieniowych i potylicznych kory mózgowej. 6. Zespoły afazji. 7. Zespół zaniedbywania lewostronnego. 8. Zespoły amnestyczne. 9. Nowe technologie w rehabilitacji neuropsychologicznej. 10. Wprowadzenie do stosowanej analizy zachowania. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykłady multimedialne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
raz na miesiąc w piątek, 16:45 - 18:15,
sala e-learning raz na miesiąc w piątek, 18:30 - 20:00, sala e-learning |
Bartłomiej Swebodziński | 55/100 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.