Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie.
2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006.
3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.
5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.
6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.
7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.
8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993.
9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000.
10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987.
11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010.
12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii ; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii ; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w historii filozofii
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii ; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w historii filozofii
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w historii filozofii.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w historii filozofii
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w historii filozofii źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania:
1. Zaliczenie pisemne w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach.
Na ocenę końcową składa się:
Ocena z zaliczenia w formie testu wyboru z treści wykładu. Przyjmuje się następującą skalę ocen:
5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi
4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi
4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi
3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi
3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi
2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi
|
Zakres tematów: |
1-2. Periodyzacja filozofii starożytnej i średniowiecznej. Początki filozofii w starożytnej Grecji. Filozofia presokratejska (Pitagorejczycy, Parmenides i Eleaci, Italska filozofia przyrody). Sofiści i filozofia Sokratesa
3-4. Filozofia Platona i Akademii
5-6. Filozofia Arystotelesa i Likejonu. Filozofia hellenistyczna (epikurejczycy, stoicy, sceptycy)
7-8.Starożytna filozofia chrześcijańska. Filozofia św. Augustyna
9-10. Spory filozoficzne w XI i XII wieku: dialektycy i antydialektycy, spór o uniwersalia. Anzelm z Canterbury
11-12. Szkoły filozoficzne wieku XII (Szkoła ze św. Wiktora, Szkoła z Chartres)
13-14. Filozofia Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota. Nominalizm XIV wieku. Via antiqua i via moderna. Zmierzch filozofii średniowiecznej.
15-16. Zmiana paradygmatu w nowożytności (Kartezjusz). Racjonalizm i empiryzm jako dwa główne nurty wczesnej filozofii nowożytnej (Leibniz, Spinoza, Lock, Hume).
17-18. Podstawy filozofii kantowskiej: filozofia teoretyczna i filozofia praktyczna.
19-20. Hermeneutyki podejrzeń na progu współczesności (Freud, Marks, Nietzsche).
21-22. Fenomenologia jako filozofia pierwsza (Husserl).
23-24. Egzystencjalne przeformułowanie fenomenologii (Satre, Camus).
25-26. Hermeneutyka jako metoda i filozofia (Heidegger, Gadamer).
27-28. Dekonstrukcja podmiotu i upadek wielkich narracji; feminizm (Derrida, Foucault, Lyotard). Filozofia współczesna jako pluralizm dyskursów.
29-30. Podsumowanie głównych nurtów w historii filozofii. Wskazanie na tendencje, które łączą różne problemy filozoficzne.
|