Literatura: |
Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1-3). Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Hock, Roger R. (2005). 40 prac badawczych które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP.
Łukaszewski, W. (2002). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1 (s. 67-92). Gdańsk: GWP
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Umysł, zachowanie oraz psychologia naukowa. W: P. G. Zimbardo, R. L. Johnson, V. McCann (red.), Psychologia. Kluczowe koncepcje – podstawy psychologii, tom 1. (s. 3-37). Warszawa PWN.
Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri
Zimbardo, P. G. (1992/1999). Psychologia i życie. (Psychology and life). Warszawa: PWN.
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (red.). (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje – podstawy psychologii, tom 1. (s. 38-53). Warszawa PWN.
Brzeziński, J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne. W: J. Strelau, (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1 (s. 335-354). Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. M., Zakrzewska, M. (2010). Poznanie psychologiczne jako poznanie naukowe. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 178-205). Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. M. (2000). Teoria testów psychologicznych: ABC psychometrii. W: J. Strelau, (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1 (s. 400-415). Gdańsk: GWP.
Zawadzki, B., Hornowska, E. (2010). Koncepcja cechy a założenia konstrukcji testu. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia akademicka, podręcznik, tom 1 (s. 861-874). Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne. W: J. Strelau, (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1 (s. 335-354). Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. M., Zakrzewska, M. (2010). Poznanie psychologiczne jako poznanie naukowe. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 178-205). Gdańsk: GWP.
|
Efekty uczenia się: |
W obszarze wiedzy:
- student posiada wiedzę na temat różnych działów psychologii oraz rozróżnia je między sobą,
- student zna najważniejsze badania i eksperymenty charakterystyczne dla różnych działów psychologii
- student opisuje przedmiot psychologii oraz wskazuje główne obszary badań psychologii
- student wskazuje i rozróżnia metody badawcze stosowane w psychologii jako nauce
- student wie gdzie szukać wiedzy psychologicznej oraz zna metody obsługiwania wyszukiwarek tekstów naukowych.
W obszarze umiejętności:
- student charakteryzuje oraz porównuje poszczególne działy psychologii
- student dobiera poszczególne metody badawcze do działów psychologii
- student posługuje się podstawowymi pojęciami charakterystycznymi dla psychologii jako nauki
- student posługuje się narzędziami poszukiwania literatury w psychologii
- student klasyfikuje obszary badań psychologii do jej działów szczegółowych
W obszarze kompetencji:
- student samodzielnie poszerza wiedzę na temat różnych działów psychologii.
- student poszukuje wiedzy psychologicznej obsługuje się wyszukiwarkami tekstów naukowych.
- student ma świadomość ograniczeń psychologii naukowej w badaniu zachowania człowieka
- student krytycznie ocenia przedmiot i metody badawcze stosowane w psychologii
- student zachowuje otwartość na opinie innych osób
- student bierze udział w dyskusji, otwarcie wyraża własne opinie oraz podejmuje inicjatywę
- student wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie.
2. Przedmiot psychologii. Psychologia jako nauka o człowieku i jego zachowaniu – podstawowe pojęcia.
3. Jakie sfery człowieka są przedmiotem zainteresowania psychologii? Przypisanie działów psychologii do różnych sfer funkcjonowania człowieka.
4.Psychologia naukowa i psychologia akademicka. Psychologia jako nauka podstawowa a psychologia stosowana. Miejsce psychologii w naukach społecznych.
5. Początki psychologii jako nauki. Pierwsze badania psychologiczne.
6. Gdzie znajduje się wiedza o psychologii naukowej? Sposoby szukania wiedzy oraz tworzenia bibliografii w psychologii.
7. Metodologia i metody badań psychologicznych.
8. Psychodiagnostyka i psychometria – pomiar człowieka.
9. Psychologia poznawcza, psychologia emocji i motywacji.
10. Psychologia społeczna oraz psychologia osobowości
11. Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia.
12. Psychologia rozwojowa oraz psychologia wychowawcza
13. Psychologia pracy i psychologia w biznesie.
14. Psychoterapia oraz pomoc psychologiczna.
15. Podsumowanie, zajęcia ewaluacyjne, kolokwium.
|