Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości WF-ZPS-N-PSO1
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 32
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje (wyd. 2). Warszawa: Difin.

Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar.

Pervin, L. A., John, O. P. (2001). Osobowość: teoria i badania (wyd. 8). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Literatura szczegółowa do konkretnych tematów podawana będzie studentom podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W04):

ocena 2 (ndst.) - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji lub też bierze udział, ale nie wykazuje się znajomością żadnych pojęć teoretycznych; podczas zajęć i na kolokwium nie udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości

ocena 3 (dst.) - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji, a jego opinie bardzo rzadko odnoszą się do wiedzy z literatury przedmiotu; podczas zajęć i na kolokwium rzadko i w sposób niepełny udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości

ocena 4 (db.) - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości

ocena 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także niektóre pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium w sposób wyczerpujący udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości

Efekty umiejętności i kompetencji (PS_U03, PS_U04, PS_U05):

ocena 2 (ndst.) - student nie potrafi wykonuje badań metodami do diagnozy osobowości lub przeprowadza badanie z istotnymi naruszeniami procedury badawczej lub zasad etycznych

ocena 3 (dst.)- student przeprowadza badanie przy zastosowaniu metody do diagnozy osobowości; popełnia pewne błędy w obliczaniu wyników i w interpretacji oraz przy przygotowaniu informacji zwrotnych;

ocena 4 (db.) - student przeprowadza badania przy zastosowaniu metod do diagnozy osobowości; jego interpretacja jest poprawna, ale niepełna; informacje zwrotne są sformułowane w sposób klarowny, ale nie uwzględniają w pełni perspektywy osoby badanej;

ocena 5 (bdb.) -student przeprowadza badania przy zastosowaniu metod do diagnozy osobowoś; jego interpretacja jest trafna, pogłębiona i ma charakter całościowy; informacje zwrotne są przygotowane w sposób klarowny i uwzględniają perspektywę osoby badanej.

Metody i kryteria oceniania:

SEMESTR ZIMOWY

1. ocena aktywności w trakcie trwania zajęć

2. ocena z kolokwium

3. opracowanie wyników badania kwestionariuszem osobowości

SEMESTR LETNI

1. ocena aktywności w trakcie trwania zajęć

2. ocena z kolokwium

Ocena końcowa to średnia z ocen z dwóch semestrów

Uwaga: Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Nadmiarowe nieobecności student musi odpracować po uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia.

Zakres tematów:

SEMESTR ZIMOWY

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Metody badania osobowości.

2. Metody badawcze G. Allporta. Analiza czynnikowa w procesie tworzenia teorii osobowości. 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości R. Cattella. Kwestionariusz Osobowości EPQ-R H. Eysencka

3. Model Wielkiej Piątki: Kwestionariusz Osobowości NEO-FFI oraz Kwestionariusz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae

4. Interpretacja profilów osobowości w ramach teorii cech

5. Nowoczesne modele struktury osobowości. Wady i zalety podejścia cechowego w psychologii osobowości

6. Metody badania osobowości w teoriach społecznego uczenia się

7. Płeć psychologiczna – różnice osobowościowe między kobietami i mężczyznami

8. Kolokwium semestralne

SEMESTR LETNI

1. Charakterystyczne badania i metody badawcze Freuda, Junga, Adlera. Studia przypadków w ramach teorii psychoanalitycznych

2. Koncepcja E. Eriksona. Nadzieja podstawowa i nadzieja na sukces – pomiar. Wprowadzenie do teorii relacji z obiektem

3. Narcyzm z różnych perspektyw teoretycznych

4. Metody projekcyjne: przegląd i ogólne założenia. Badanie mechanizmów obronnych

5. Badania osobowości w ujęciu humanistycznych. Wprowadzenie do psychologii pozytywnej

6. Lista przymiotnikowa ACL

7. Psychologia fenomenologiczna i egzystencjalna. Metody narracyjne w badaniach osobowości.

8. Kolokwium semestralne

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W04) - wykorzystana metoda dydaktyczna: wykład konwersatoryjny, aktywność i przygotowanie do zajęć, kolokwia semestralne

Efekty umiejętności (PS_U03, PS_U04, PS_U05) - wykorzystana metoda dydaktyczna: wykład konwersatoryjny, ćwiczenia,

Efekt kompetencji - wykorzystana metoda dydaktyczna: ćwiczenia, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 1425
Marta Rogoza 24/23 szczegóły
2 co druga niedziela (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 1440
Marta Rogoza 22/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)