Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza WF-PS-N-PWY
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 80
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: zajęcia online na platformie MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anhU7r8lSqVsk-XapMm2KN1JojsNkOZlZKwC5WZ27kQ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc053d39-a0d2-4cfc-9411-8fbf54f530f8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gurycka, A. (1980). Struktura i dynamika procesu wychowawczego (R. 1, str. 62-80). Warszawa: PWN.

Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy (rozdz. 1-11). Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa

Babiuch, M. (1990). Oczekiwania nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 97-100.

Grochowska, A. (1993). Wybrane metody badania postaw rodzicielskich. W: S. Siek (red.), Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: Wydawnictwa ATK.

Gurycka, A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: WSiP.

Plopa, M. (2007). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (1998). Psychologia wychowawcza (R. 1-6, 8-12, 20-23, 26, 29, 30, 35). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turska, D., Bernacka, R. E. (2008). Lekcje matematyki - czy mają płeć? Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 5 (1-2), 77-88.

Włodarski, Z., Matczak, A. (1998). Wprowadzenie do psychologii (R. 1, 3, 12, 14). Warszawa: WSiP.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1) student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania

2) wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych

3) wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka

4) opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli

5) wyjaśnia poznawcze wyznaczniki zachowań nauczycieli

6) wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne ucznia

7) wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych

8) charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego.

Umiejętności:

1) student wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży

2) stosuje narzędzia psychologiczne do diagnozy środowiska wychowawczego i interpretuje wyniki badań

3) planuje oddziaływania wychowawcze

4) ma podstawowe umiejętności w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w zakresie problemów wychowawczych.

Kompetencje (postawy):

1) student ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej

2) szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców

3) rozumie znaczenie harmonii między rozwojem jednostki i jej socjalizacją jako dwoma głównymi celami wychowania.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: egzamin pisemny.

KRYTERIA OCENIANIA:

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): student w wysokim stopniu opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i bardzo dobrze ją rozumie, bardzo dobrze zna i rozumie badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): student dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i dobrze ją rozumie, zna niektóre badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i rozumie ją fragmentarycznie, potrafi przytoczyć niektóre badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): student nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej w programie w punkcie "efekty kształcenia".

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z dokonywaniem analizy porównawczej różnych koncepcji wychowawczych, typologii i stylów oddziaływania, interpretacją wyników konkretnych badań z zakresu psychologii wychowawczej, planowaniem sposobów oddziaływań wychowawczych wykorzystujących poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): student potrafi dokonać analizy porównawczej różnych koncepcji wychowawczych, typologii i stylów oddziaływania, zinterpretować wyniki konkretnych badań z zakresu psychologii wychowawczej, zaplanować sposób oddziaływania wychowawczego wykorzystujący poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): student wykonując zadania wymagające analizy porównawczej, w znacznym stopniu poprzestaje jedynie na opisie, formułuje powierzchowne interpretacje.

na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonywać porównań, nie radzi sobie z interpretacją, nie potrafi wykorzystywać poznanej wiedzy do planowania oddziaływań.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość refleksji w kwestii równowagi między potrzebą ingerencji wychowawczej a szacunkiem dla podmiotowości człowieka

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę psychologii wychowawczej.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze – rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza.

3. Kategorie oddziaływań wychowawczych.

4. Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje karania i nagradzania.

5. Mechanizm naśladowania i modelowania zachowań oraz internalizacji wartości i norm.

6. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze – mechanizmy wpływu na dziecko.

7. Postawy i style rodzicielskie.

8. Kryzys w rodzinie a wychowanie dziecka.

9. Konsekwencje niewłaściwych oddziaływań rodzinnych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka.

10. Praca psychologów wychowawczych z rodziną.

11. Typologie i uwarunkowania zachowań nauczycielskich.

12. Typologie i uwarunkowania błędów wychowawczych.

13. Uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów.

14. Praca psychologów wychowawczych w szkole.

15. Typy i geneza trudności wychowawczych. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacje multimedialne, dyskusje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala 1440
Katarzyna Knopp 70/80 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)