Literatura: |
Literatura obowiązkowa
Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gurycka, A. (1980). Struktura i dynamika procesu wychowawczego (R. 1, str. 62-80). Warszawa: PWN.
Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy (rozdz. 1-11). Warszawa: PWN.
Literatura dodatkowa
Babiuch, M. (1990). Oczekiwania nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 97-100.
Grochowska, A. (1993). Wybrane metody badania postaw rodzicielskich. W: S. Siek (red.), Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: Wydawnictwa ATK.
Gurycka, A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: WSiP.
Plopa, M. (2007). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (1998). Psychologia wychowawcza (R. 1-6, 8-12, 20-23, 26, 29, 30, 35). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turska, D., Bernacka, R. E. (2008). Lekcje matematyki - czy mają płeć? Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 5 (1-2), 77-88.
Włodarski, Z., Matczak, A. (1998). Wprowadzenie do psychologii (R. 1, 3, 12, 14). Warszawa: WSiP.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1) student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania
2) wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych
3) wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka
4) opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli
5) wyjaśnia poznawcze wyznaczniki zachowań nauczycieli
6) wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne ucznia
7) wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych
8) charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego.
Umiejętności:
1) student wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży
2) stosuje narzędzia psychologiczne do diagnozy środowiska wychowawczego i interpretuje wyniki badań
3) planuje oddziaływania wychowawcze
4) ma podstawowe umiejętności w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w zakresie problemów wychowawczych.
Kompetencje (postawy):
1) student ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej
2) szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców
3) rozumie znaczenie harmonii między rozwojem jednostki i jej socjalizacją jako dwoma głównymi celami wychowania.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: egzamin pisemny.
KRYTERIA OCENIANIA:
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): student w wysokim stopniu opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i bardzo dobrze ją rozumie, bardzo dobrze zna i rozumie badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): student dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i dobrze ją rozumie, zna niektóre badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę zdefiniowaną w programie w punkcie "efekty kształcenia" i rozumie ją fragmentarycznie, potrafi przytoczyć niektóre badania empiryczne argumentujące poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): student nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej w programie w punkcie "efekty kształcenia".
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z dokonywaniem analizy porównawczej różnych koncepcji wychowawczych, typologii i stylów oddziaływania, interpretacją wyników konkretnych badań z zakresu psychologii wychowawczej, planowaniem sposobów oddziaływań wychowawczych wykorzystujących poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): student potrafi dokonać analizy porównawczej różnych koncepcji wychowawczych, typologii i stylów oddziaływania, zinterpretować wyniki konkretnych badań z zakresu psychologii wychowawczej, zaplanować sposób oddziaływania wychowawczego wykorzystujący poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): student wykonując zadania wymagające analizy porównawczej, w znacznym stopniu poprzestaje jedynie na opisie, formułuje powierzchowne interpretacje.
na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonywać porównań, nie radzi sobie z interpretacją, nie potrafi wykorzystywać poznanej wiedzy do planowania oddziaływań.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość refleksji w kwestii równowagi między potrzebą ingerencji wychowawczej a szacunkiem dla podmiotowości człowieka
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę psychologii wychowawczej.
2. Podstawowe środowiska wychowawcze – rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza.
3. Kategorie oddziaływań wychowawczych.
4. Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje karania i nagradzania.
5. Mechanizm naśladowania i modelowania zachowań oraz internalizacji wartości i norm.
6. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze – mechanizmy wpływu na dziecko.
7. Postawy i style rodzicielskie.
8. Kryzys w rodzinie a wychowanie dziecka.
9. Konsekwencje niewłaściwych oddziaływań rodzinnych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka.
10. Praca psychologów wychowawczych z rodziną.
11. Typologie i uwarunkowania zachowań nauczycielskich.
12. Typologie i uwarunkowania błędów wychowawczych.
13. Uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów.
14. Praca psychologów wychowawczych w szkole.
15. Typy i geneza trudności wychowawczych. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania.
|