WARUNKI ZALICZENIA ĆWICZEŃ
- obecność na zajęciach (możliwe trzy usprawiedliwione nieobecności),
- przygotowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- terminowe oddanie pracy pisemnej i jej pozytywna ocena,
- pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego
Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się:
- ocena z kolokwium – 2/3 oceny końcowej (max. 4,0)
- aktywność podczas zajęć i przygotowanie do nich (aktywny udział w dyskusjach, burzach mózgu, zadaniach, projektach badawczych, itp.) – 1/3 oceny końcowej (max. + 1,0)
- warunkiem pozytywnej oceny z zajęć jest też zaliczenie pracy pisemnej (oceniana prawidłowość przeprowadzenia badania dziecka, obliczenia i interpretacji wyników oraz sformułowanych zaleceń wychowawczych) oddanej w wyznaczonym terminie.
METODY OCENIANIA
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą weryfikowane poprzez ocenę przygotowania do zajęć, pracy podczas nich i postępów, oraz zaangażowania w badania (ocenianie ciągłe), pracy pisemnej (oceniana będzie prawidłowość przeprowadzenia diagnozy środowiska wychowawczego i funkcjonowania dziecka oraz sformułowania na jej podstawie zaleceń wychowawczych) oraz kolokwium.
KRYTERIA OCENIANIA
Wiedza:
na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat sposobów diagnozy środowiska wychowawczego; bardzo dobrze zna testy i kwestionariusze używane przy badaniu środowiska wychowawczego oraz ich teoretyczne podstawy
na ocenę 4 (db): student dobrze opanował wiedzę na temat sposobów diagnozy środowiska wychowawczego; dobrze zna testy i kwestionariusze używane przy badaniu środowiska wychowawczego oraz ich teoretyczne podstawy
na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu opanował wiedzę na temat sposobów diagnozy środowiska wychowawczego; zna najważniejsze testy i kwestionariusze używane przy badaniu środowiska wychowawczego oraz ich teoretyczne podstawy
na ocenę 2 (ndst.) – student nie ma wystarczającej wiedzy na temat technik diagnostycznych używanych przy badaniu środowiska wychowawczego i/lub nie zna ich teoretycznych podstaw
Umiejętności:
na ocenę 5 (bdb): student umie wykorzystać poznane narzędzia badawcze w praktyce; potrafi dokonać syntezy danych uzyskanych przy użyciu różnych narzędzi badawczych; sprawnie interpretuje uzyskane przy ich użyciu wyniki i potrafi je odnieść zarówno do wiedzy pozatestowej o badanym podmiocie i jego środowisku wychowawczym, jak i do danych dostępnych w literaturze przedmiotu; na podstawie uzyskanych wyników potrafi wyciągnąć wnioski na temat zależności pomiędzy rozwojem i funkcjonowaniem wychowanka a właściwościami jego środowiska oraz wskazać rodzaje i przyczyny potencjalnych trudności; potrafi określić i zaplanować różne sposoby pomocy psychologicznej dla wychowanka i jego środowiska wychowawczego
na ocenę 4 (db): student umie wykorzystać poznane narzędzia badawcze w praktyce; potrafi dokonać syntezy danych uzyskanych przy użyciu różnych narzędzi badawczych; poprawnie interpretuje uzyskane przy ich użyciu wyniki lecz w niewielkim stopniu odnosi je zarówno do wiedzy pozatestowej o badanym podmiocie i jego środowisku wychowawczym, jak i do danych dostępnych w literaturze przedmiotu; rozumie zależności pomiędzy rozwojem i funkcjonowaniem wychowanka a właściwościami jego środowiska lecz ma trudności z rozpatrywaniem w tym kontekście wyników przeprowadzonych badań; potrafi wskazać niektóre rodzaje i przyczyny potencjalnych trudności w funkcjonowaniu środowiska wychowawczego; potrafi określić i zaplanować przynajmniej jeden sposób pomocy psychologicznej dla wychowanka i jego najbliższego otoczenia
na ocenę 3 (dst): student umie poprawnie wykorzystać narzędzia badawcze w praktyce; potrafi dokonać syntezy danych uzyskanych przy użyciu różnych narzędzi badawczych lecz jest ona dość powierzchowna; w interpretacji uzyskanych wyników poprzestaje na opisie, nie odnosząc ich do wiedzy pozatestowej o badanym podmiocie i jego środowisku wychowawczym oraz do danych dostępnych w literaturze przedmiotu; rozumie podstawowe zależności pomiędzy rozwojem i funkcjonowaniem wychowanka a właściwościami jego środowiska lecz ma trudności z rozpatrywaniem w tym kontekście wyników przeprowadzonych badań; potrafi wskazać obszary problemowe w funkcjonowaniu środowiska wychowawczego lecz nie określa ich przyczyn i nie proponuje prawidłowych sposobów pomocy psychologicznej
na ocenę 2 (ndst.) – student nie potrafi poprawnie zastosować w praktyce omawianych w ramach zajęć testów i kwestionariuszy oraz interpretować ich wyników; popełnia błędy przy obliczaniu wyników
Kompetencje:
oceniana będzie wrażliwość studenta na kwestie etyczne związane z działalnością praktyczną (diagnoza, pomoc psychologiczna) psychologa wychowawczego oraz jego dbałość o zachowywanie standardów stosowania narzędzi badawczych (testów i kwestionariuszy) w diagnozie środowiska wychowawczego, a także jego motywacja do samodzielnego poszerzania wiedzy z zakresu psychologii wychowawczej i prowadzenia badań w tej dziedzinie
|