Literatura: |
Wybrana bibliografia ogólna:
Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005.
Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe:
BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl
https://polona.pl/
Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/
|
Metody i kryteria oceniania: |
METODY OCENIANIA - WARUNKI ZALICZENIA:
1) obecność na zajęciach – bez konsekwencji zajęcia można opuścić raz; każdą nieobecność ponad tę liczbę trzeba zaliczyć na dyżurze; nieobecność na 4 zajęciach i więcej uniemożliwia przystąpienie do zaliczenia;
2) regularne wykonywanie bieżących zadań pisemnych;
3) kolokwium końcowe zaliczone na pozytywną ocenę.
NA OCENĘ KOŃCOWĄ MAJĄ TAKŻE WPŁYW:
4) aktywność podczas zajęć;
KRYTERIA OCENIANIA
Na ocenę bardzo dobrą Student:
bardzo dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić pełną bibliografię podmiotową i przedmiotową adekwatną do tematu rozprawy, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; bardzo dobrze zna legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; wykazuje się regularną aktywnością na zajęciach, terminowo oddaje poprawnie i starannie sporządzone prace pisemne.
Na ocenę dobrą student
dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; terminowo oddaje prace pisemne.
Na ocenę dostateczną student wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić podstawową bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, jednak nie zawsze właściwie dobiera dobiera rodzaje wydań i źródeł; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; nieterminowo oddaje prace pisemne.
|
Zakres tematów: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące:
1. wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i pracę nad stylem naukowym;
2. sporządzanie bibliografii podmiotowej: w tym między innymi wyszukiwanie bibliografii podmiotowej (podstawowe bibliografie w pracy polonisty) i rozpoznawanie rodzajów wydań (popularnych, popularnonaukowych, krytycznych);
3. sporządzanie bibliografii przedmiotowej: metody kompletowania materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych); korzystanie z zasobów elektronicznych w pracy polonisty.
4. techniki sporządzania opisu bibliograficznego;
5. przypisy i skróty w przypisach, cytaty, parafrazy;
6. legendarne czasopisma polonistyczne, legendarne serie wydawnicze.
|