Literatura: |
R. Handke, Dzieło literackie w sytuacji komunikacyjnej, w: tegoż, Poetyka dzieła literackiego. instrumenty lektury, Warszawa 2008.
R. Handke, Liryka, poezja, wiersz, w: tegoż, jak wyżej.
Liryka, w: M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1972 lub wyd. następne.
J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w tomie: Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988
Liryka Mickiewicza. Uczucia, świadectwa, ekspresje, pod red. A. Fabianowskiego i E. Hoffman-Piotrowskiej, Warszawa 2018.
Rozjaśnianie ciemności. Studia i szkice o Norwidzie, pod red. J. Brzozowskiego i B. Stelmaszczyk, Kraków 2002.
Cypriana Norwida kształt prawdy i miłości. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. makowskiego, Warszawa 1986.
Juliusza Słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji.
-potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami.
Na ocenę dobrą student:
-zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Na ocenę dostateczną student:
- ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych.
- potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Metody:
- praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia.
- dyskusja
- samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu
Formy zaliczenia:
- pisemna praca roczna (pisemna analiza wybranego dzieła literackiego)- na ocenę.
Ocenie podlegają także:
- przygotowanie do zajęć i aktywność
- systematyczny udział w zajęciach
|
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć:
1.Analiza dzieła literackiego – podstawowe ujęcie teoretyczne.
2.Jak badać dzieło literackie? Zagadnienie metody – ujęcie podstawowe.
3.Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego - zakres problematyki.
4.Podstawowe instrumentarium poetyki opisowej.
5.Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego.
6.Pisemna analiza i interpretacja dzieła literackiego.
7. Tekst dawny (tradycja, konwencja) - tekst współczesny (problemy stylu i języka).
II. Teksty ćwiczeniowe
1. Jan Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński, „Sonet i. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego,” w: Liryka polska. Interpretacje, Gdańsk 2001, s. 44-64.
2. T. Kostkiewiczowa, Franciszek Dionizy Kniaźnin „Tryumf miłości”, w: Liryka polska. Interpretacje, Gdańsk 2001, s. 74-83.
3. A.Fabianowski, „Reduta Ordona”. Rzeczywistość, historiozofia, mit, w: Liryka Mickiewicza. Uczucia. Świadectwa. Ekspresje, pod red. E. Hoffman-Piotrowskiej, A. Fabianowskiego, Warszawa 2018, s. 219-249.
4.J. Słowacki, Hymn (Bogarodzica! Dziewico!), w: Juliusza słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980.
5. J. Słowacki, Gdy noc głęboka wszystko uspi i oniemi…, w: Juliusza słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980.
J. Słowacki, Kiedy pierwsze kury Panu spiewają…, w: Juliusza słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980.
6.Zdzisław Łapiński, Cyprian Norwid, Spartakus, w: Liryka polska. Interpretacje, Gdańsk 2001, s. 200-207.
7. S. Makowski, Fortepian Szopena, w: Cypriana Norwida kształt prawdy i miłości. Analizy i interpretacje, pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1986.
8.M. Głowiński, Cyprian Norwid, Laur dojrzały, w: Liryka polska. Interpretacje, Gdańsk 2001, s. 193-199.
9.G. Halkiewicz-Sojak, Dialog wierszy czy dialog poetów? „Idee i prawda” Cypriana Norwida oraz „Ścieżka” Zbigniewa Herberta, w: Gąszcz srebrnych liści. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, pod red. J. Ruszara, Kraków 2015, s. 233-242.
10. M. Peroń, Z pończochami istny dramat. O wierszu „Jedwab duszy” Zbigniewa Herberta, w: Gąszcz srebrnych liści. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, pod red. J. Ruszara, Kraków 2015, s. 311-322.
|