Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychometria 2 WF-PS-N-PSYM2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany będzie na bieżąco na zajęciach.

American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Magnusson D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji Studenta, które służą następującym, ogólnym efektom kształcenia, określonych w efektach kształcenia dla programu kształcenia dla kierunku Psychologia dla jednolitych studiów magisterskich. Zgodnie z nimi Absolwent:

- posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (PS_W06)

- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej (PS_W16)

- potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości oraz posiada umiejętność praktycznej analizy pakietu statystycznego SPSS (PS_U03)

- potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze (PS_U08)

Oznacza to realizację następujących, szczegółowych efektów kształcenia:

WIEDZA

1. Student wie, czym zajmuje się psychometria i jakie jest jej znaczenie dla psychologa.

2. Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia psychometryczne.

3. Student potrafi podać aksjomaty i twierdzenia klasycznej teorii testów - wie czym jest wynik prawdziwy i wynik otrzymany.

4. Student potrafi scharakteryzować podstawowe metody szacowania rzetelności pomiaru wg klasycznej teorii testów; wie, czym jest błąd standardowy pomiaru; potrafi wymienić i scharakteryzować inne błędy pomiaru.

5. Student wie, czym jest moc dyskryminacyjna pozycji testowej i zna metody jej oceny.

6. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe metody oceny trafności testu.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi rozpoznać narzędzia spełniające kryteria psychometryczne klasycznej teorii testów, określone w „Standardach dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice” (2007).

2. Student potrafi wykorzystać dane empiryczne w celu obliczenia wybranych współczynników rzetelności oraz wyznaczenia standardowego błędu pomiaru oraz innych wybranych błędów pomiaru.

3. Student potrafi wykorzystać standardowy błąd pomiaru do wyznaczenia przedziału ufności wyniku prawdziwego osoby badanej. Student umie posłużyć się, w celach interpretacyjnych, właściwościami rozkładu normalnego.

4. Student potrafi zinterpretować otrzymane lub podane w podręcznikach testowych współczynniki rzetelności, mocy dyskryminacyjnej, standardowego błędu pomiaru.

5. Student potrafi dobrać odpowiednie metody weryfikacji rzetelności i trafności testu.

KOMPETENCJE

1. Student docenia potencjał standardowych testów psychologicznych, ale pozostaje wrażliwy na ich ograniczenia.

2. Student zachowuje ostrożność w ocenie jakości testów psychologicznych.

3. Student ma świadomość znaczenia rzetelności i trafności pomiaru dla budowania poprawnej diagnozy przypadku.

4. Student aktywnie chroni testy przed osobami i instytucjami, które nie są upoważnione do ich stosowania.

Metody i kryteria oceniania:

UWAGA: w związku z niestabilną sytuacją pandemiczną należy uwzględnić prawdopodobieństwo zmiany poniżej opisanego sposobu organizacji zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2021/2022, w szczególności możliwość całkowitego przejścia na zdalną formę kształcenia.W przypadku zmiany formy organizacji zajęć na formę online, zaliczenie odbędzie się z wykorzystaniem platform MS Teams i Moodle.

Metoda oceny: Praca zaliczeniowa

Na ocenę bardzo dobrą: Student bardzo dobrze orientuje się w pojęciach teoretycznych omawianych na ćwiczeniach i potrafi wykorzystać je w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów

Na ocenę dobrą: Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności).

Na ocenę dostateczną: Student dysponuje min. 60% wiedzy przekazanej na ćwiczeniach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce

Na ocenę niedostateczną: Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce

Zakres tematów:

Materiał realizowany w semestrze 2 obejmuje następujące zagadnienia:

• Wyznaczanie przedziałów ufności.

• Standardowy błąd pomiaru, estymowany wynik prawdziwy, standardowy błąd estymacji.

• Planowanie badań walidacyjnych testu psychologicznego.

• Ocena wiarygodności pomiaru.

• Ocena trafności.

• Weryfikacja trafności kwestionariusza na podstawie zebranych danych empirycznych oraz literatury

• Całościowa ocena dobroci pomiaru testem psychologicznym na podstawie zebranych danych empirycznych oraz na podstawie literatury

• Normalizacja

• Wyznaczanie przedziałów ufności z odwołaniem do norm

• Etyczne aspekty stosowania testów

Metody dydaktyczne:

O ile nie zmienią się wytyczne i sytuacja epidemiczna, zajęcia będą odbywać się w formie stacjonarnej. W przypadku zmiany wytycznych, zajęcia będą odbywać się na platformie MS Teams, w terminach i godzinach zgodnych z planem zajęć. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, z udziałem Studentów, a materiały dodatkowe (prezentacje, artykuły, materiały dodatkowe) umieszczane będą na platformie Moodle.

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

-Omówienie teoretyczne zagadnień powiązane z dyskusją problemu ze Studentami

-Praca indywidualna i praca w grupie

-Ćwiczenia praktyczne dotyczące omawianych problemów, w tym obliczanie parametrów psychometrycznych testu (z wykorzystaniem zarówno wzorów, jak i programów statystycznych)

-Wspólna praca nad konstrukcją testu psychologicznego

-Mobilizacja Studentów do aktywności i dyskusji poprzez premiowanie tej aktywności możliwością podwyższenia oceny końcowej.

-Prezentacje Studentów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 1422
Dominika Karaś 20/25 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 1422
Dominika Karaś 25/25 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala 1424
Dominika Karaś 27/25 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala 1424
Dominika Karaś 26/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)