Literatura: |
Etnografia Polski, Przemiany kultury ludowej t. 1, red. B. Kopczyńska-Jaworska, M. Biernacka i inni..., Wrocław 1976
Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, red. D. Simonides, M. Frankowska i inni...Wrocław 1981
Kultura ludowa Wielkopolski, t. I, II, III, red. J. Burszta, Poznań 1960, 1964, 1967.
Z. Gloger, Rok polski w życiu, tradycyi i pieśni, Warszawa 1900 (http://www.dbc.wroc.pl/)
K. Moszyński, Kultura ludowa Słowian, t. I, II (1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I).
M. Pokropek, Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, Warszawa 2019.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
K_W02: Zna i rozumie terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii na poziomie rozszerzonym
K_W05: Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń
Umiejętności:
K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki
K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz
formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych tekstów w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym
K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki artykuł
Kompetencje społeczne:
K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania:
Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku składników: 1. obecności na zajęciach (można opuścić trzy zajęcia), dalsza nieobecność musi zostać zaliczona w formie wskazanej przez prowadzącą, 2. egzaminu pisemnego w formie testu i odpowiedzi na pytania.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie etnografii Słowian i zagadnień poruszanych na zajęciach.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowa wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie
Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po omawianych na zajęciach zagadnieniach, wykazuje się umiejętnościami w analizowaniu źródeł archeologicznych, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje wytworów słowiańskich z XIX i początków XX wieku oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację, potrafi pracować i współdziałać w zespole.
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie do tematyki (terminologia, definicje)
2-3. Osadnictwo, kształty wsi, domów i zagród, pożywienie (film etnograficzny)
4. Zbieractwo, rolnictwo, hodowla, rybołówstwo, myślistwo
5. Młynarstwo, garncarstwo, kowalstwo, obróbka rogu i kości
6. Przemysł włókienniczy, plecionkarstwo, garbarstwo
7. Przemysły drzewne
8. Transport i komunikacja
9. Ubiór chłopski a higiena
10-11. Zwyczaje i obrzędy doroczne, zwyczaje i obrzędy rodzinne
12. Muzyka i taniec
13. Magia i demonologia
14. Wyobrażenie o świecie
15. Lecznictwo ludowe
|