Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki średniowiecznej WNHS-ODKS-HSŚ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

- Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973

- Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986

- Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974

- Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970

- Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973 (stosowne fragmenty)

- Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978

- N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012.

- Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa. (stosowne fragmenty)

- Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000.

- Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000 (stosowne fragmenty).

LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA

- Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991.

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia]

- Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82

- Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969

- Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986

- Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178

- Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej]

- Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989

- Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981

- Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973

- Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001

- Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977

Efekty uczenia się:

2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładzie oraz 30 godzin lektury zadanych tekstów.

Student zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności. W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi. Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład z użyciem prezentacji multimedialnej.

Kryteria oceny:

Egzamin w formie ustnej: Student musi rozpoznać 3 losowo wybrane obiekty sztuki. Musi sformułować zwięzłą wypowiedź na temat tychże obiektów, uwzględniającą określenie czasu powstania, autorstwa lub prowieniencji artystycznej. Musi potrafić ukazać kontekst artystyczny i formalny dzieł sztuki.

Rozpoznanie obiektów i podanie najważniejszych informacji - ocena dst.

Ukazanie szerszego kontekstu dzieła sztuki, opisanie jego ikonografii, cech formalnych - ocena db - bdb.

Zakres tematów:

Architektura sakralna VII-XV, malarstwo, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, rozwój stylów obecnych od VII-XV w. w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna połączona z wykładem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15, sala 104
Romana Rupiewicz 31/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)