Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

System instytucjonalny Unii Europejskiej WSE-EU-SUE
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a42455e5c8b96494aa04a1170fa1f4fae%40thread.tacv2/conversations?groupId=aeff601e-7e05-4686-8310-3a5964836a3f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a42455e5c8b96494aa04a1170fa1f4fae%40thread.tacv2/conversations?groupId=aeff601e-7e05-4686-8310-3a5964836a3f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Obowiązkowa:

1) Dermot Hodson and John Peterson, The Institutions of the European Union, 4 edition, OUP Oxford 2017

2) M. Rewizorski, B. Przybylska-Maszner – System instytucjonalny Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Difin, Warszawa 2012

3) M. Górka, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy Euro Prawo, Wydanie 2, Warszawa 2010

4) A. Doliwa-Klepacka, Z. M. Doliwa-Klepacki, Struktura organizacyjna (instytucjonalna) Unii Europejskiej, Temida2, Białystok 2009

5) A. Wierzchowska, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2008

Uzupełniająca:

1) K. Ławniczak, Rada Unii Europejskiej. Organizacja i sposób działania, WDiNP UW, Warszawa 2014, http://www.wydawnictwo.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/ebook/zam%20srodek%20704%20%C5%82awniczak%20rada%20unii%20europejskiej%20druk.pdf

2) J. McCormick, Understanding the European Union. A Concise Introduction, Palgrave Macmillan, Houndmills - New York 2008

3) M. Kenig-Witkowska (red.), A. Łazowski, R. Ostrihansky, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza (E1_W08):

– student posiada podstawową wiedzę o instytucjach głównych i doradczych systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej, zna podstawy traktatowe; zna sposób ich powoływania, skład, sposób wewnętrznej organizacji, funkcje.

– student posiada wiedzę na temat, w których instytucjach ścierają się interesy narodowe a które reprezentują interes wspólnotowy; posiada wiedzę o trybie podejmowania przez nich decyzji; posiada wiedzę o relacjach między poszczególnymi instytucjami i stopień współzależności między nimi.

Umiejętności (E1_U01, EL_U03):

– student rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej i stworzonego w Unii Europejskiej systemu decyzyjnego i instytucjonalnego. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście Unii Europejskiej. Potrafi klasyfikować prawidłowe i nieprawidłowe działania instytucji oraz ich przedstawicieli.

– student rozumie relacje między obywatelem a europejskimi (narodowymi i ponadnarodowymi) instytucjami politycznymi; umie określić i wskazać podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu, pozwalające wpływać na proces decyzyjny na poziomie krajowym lub europejskim.

– student potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.

Metody i kryteria oceniania:

I. Metody oceniania:

Egzamin ustny on-line (w czasie rzeczywistym z użyciem kamery i mikrofonu) w zimowej sesji egzaminacyjnej.

II. Kryteria oceniania:

1) Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o instytucjach UE, nie zna sposobu ich powoływania, składu, sposobu wewnętrznej organizacji, trybu podejmowania wewnątrz nich decyzji, kompetencji.

- na ocenę 3 (dst.): student zna w stopniu podstawowym instytucje UE: sposób ich powoływania, skład, sposób wewnętrznej organizacji, tryb podejmowania wewnątrz nich decyzji, kompetencje.

- na ocenę 4 (dobrą): student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach UE: sposobie ich powoływania, składzie, sposobie wewnętrznej organizacji, trybie podejmowania wewnątrz nich decyzji, kompetencji, zależności między instytucjami.

- na ocenę 5 (bardzo dobrą): student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach UE: posiada wiedzę na temat, w których instytucjach ścierają się interesy narodowe a które reprezentują interes wspólnotowy; zna podstawy traktatowe poszczególnych instytucji, sposób ich powoływania, skład, sposób wewnętrznej organizacji, tryb podejmowania wewnątrz nich decyzji, kompetencje, zależności między instytucjami.

2) Umiejętności:

-na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zaklasyfikować prawidłowego i nieprawidłowego działania instytucji oraz ich przedstawicieli; nie rozumie relacji między obywatelem a instytucjami UE; nie umie wskazać podstawowych dróg artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu.

-na ocenę 3 (dst.) - student potrafi zaklasyfikować prawidłowe i nieprawidłowe działania instytucji oraz ich przedstawicieli; rozumie relacje między obywatelem a instytucjami UE; umie wskazać podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu.

-na ocenę 4 (dst.) - student potrafi ocenić i zaklasyfikować prawidłowe i nieprawidłowe działania instytucji oraz ich przedstawicieli; rozumie relacje między obywatelem a instytucjami UE; umie wskazać podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu, potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.

-na ocenę 5 (bdb) - student potrafi ocenić i zaklasyfikować prawidłowe i nieprawidłowe działania instytucji oraz ich przedstawicieli; umie analizować kazusy dotyczące mechanizmów funkcjonowania instytucji UE; rozumie relacje między obywatelem a instytucjami UE; umie wskazać podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu, potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.

Zakres tematów:

Zagadnienia omawiane podczas wykładu:

1) Rada Europejska - geneza, podstawa prawna działania, charakter instytucji, skład, posiedzenia, tryb prac, sposób podejmowania decyzji; zadania; zmiany Traktatu Lizbońskiego

2) Rada Unii Europejskiej - geneza, charakter instytucjonalny, zadania, skład, organizacja wewnętrzna i jednostki pomocnicze, posiedzenia Rady - przebieg i przygotowanie, tryb podejmowania decyzji; zmiany Traktatu z Lizbony

3) COREPER - geneza, struktura, kompetencje, sposób funkcjonowania

4) Parlament Europejski - historia instytucjonalna, skład, sposób powoływania, charakter mandatu, struktura i organizacja wewnętrzna, tryb podejmowania decyzji; kompetencje; zmiany Traktatu z Lizbony

5) Komisja Europejska (Kolegium Komisarzy i służby Komisji) - geneza, funkcja w systemie instytucjonalnym UE, zadania i kompetencje, skład i sposób wewnętrznej organizacji; procedura powoływania Komisji; tryb działania, zasada kolegialnej odpowiedzialności, zasada bezstronności i niezależności; rola przewodniczącego Komisji; zmiany Traktatu z Lizbony

6) Rzecznik Praw Obywatelskich - geneza i charakter instytucji, sposób powoływania, zadania.

7) Europejski Inspektor Ochrony Danych - geneza i charakter instytucji, sposób powoływania, zadania.

8) Organy sądowe - geneza i prawne podstawy działania, skład i sposób mianowania, tryb funkcjonowania, status członków, zakres jurysdykcji; postępowanie przed sądami unijnymi, zmiany Traktatu z Lizbony

9) Organy finansowe - geneza, uwarunkowania ustanowienia instytucji, funkcje, skład i status członków, struktura wewnętrzna i organizacja pracy

10) Organy doradcze - geneza i przesłanki powołania instytucji, skład, sposób powoływania i status członków, struktura wewnętrzna i organizacja pracy, funkcje, zmiany Traktatu z Lizbony

11) Agencje - funkcje, struktura wewnętrzna i organizacja pracy, sposób działania, zadania poszczególnych agencji

12) System instytucjonalny Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa - geneza i uwarunkowania powołania instytucji, rola instytucji wspólnotowych w ramach WPZiB, organy sui generis, zmiany Traktatu z Lizbony

13) System instytucjonalny w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości Unii Europejskiej - geneza i uwarunkowania powołania instytucji, rola instytucji wspólnotowych w PWBiSUE, struktury sui generis, zmiany Traktatu z Lizbony

14) Funkcjonariusze wspólnotowi: status prawny, wymagania kwalifikacyjne, proces rekrutacji. Personel tymczasowy, agencyjny i pomocniczy.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- metoda podająca (wykład)

- wykład z elementami dyskusji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Piotr Burgoński 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)