Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Alberski A., Lisicka H., Sommer J., Polityka ochrony środowiska, Wrocław 2002.
2. Ciechanowicz-McLean J., Ochrona środowiska w działalności gospodarczej, Warszawa 2003.
3. Glinka B., Kostera M. (red. ) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Warszawa 2012.
4. Kowal E., Kucińska-Landwójtowicz A., Misiołek A., Zarządzanie środowiskowe, Warszawa 2013.
5. Nowosielski R., Spilka M., Kania A., Zarządzanie środowiskowe i systemy zarządzania środowiskowego, Gliwice 2010.
6. Poskrobko B., Poskrobko T., Zarządzanie środowiskiem w Polsce, Warszawa 2012.
7. Rudnicki M. (red.), Organizacja ochrony środowiska, Lublin 2011.
8. Aktualne akty prawne.
9. Literatura odpowiadająca tematom prac licencjackich przygotowywanych na seminarium.
Literatura uzupełniająca:
1. Bisewski T., Jak pisać prace naukowe, Rumia 2010.
2. Jura J., Praca dyplomowa – technika pisania, Warszawa 2007.
3. Kardas J. S., Wójcik-Augustyniak M., (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Warszawa 2008.
4. Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura, Warszawa 2012.
5. Niemiec W, Pacana A., Niemiec O., Wybrane instrumenty ochrony środowiska, Rzeszów 2012.
6. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Warszawa 2006.
7. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Warszawa 2003.
8. Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001.
Czasopisma: "Ekonomia i Środowisko", Zeszyty Naukowe „Organizacja i Zarządzanie” itp.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Student zna metodologię i metodykę pracy naukowej; prezentuje stanowisko przyjmowane przez autorów tekstów analizowanych na zajęciach, zna podstawowe kategorie i terminologię z obszaru ochrony i zarządzania środowiskiem; identyfikuje, klasyfikuje i interpretuje zagrożenia właściwego funkcjonowania składników środowiska przyrodniczego; zna i stosuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy i ograniczania.
Umiejętności:
Student poprawnie zbiera oraz przygotowuje materiał niezbędny do napisania pracy licencjackiej; korzysta z komputera w zakresie niezbędnym do wyszukania informacji, organizowania warsztatu pracy; poprawnie selekcjonuje literaturę przedmiotu; korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, prowadzi analizy, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania; stawia hipotezy oparte na logicznych przesłankach dotyczące przyczyn zagrożeń; umie odnaleźć i nawiązać kontakt w sprawie pozyskania informacji o środowisku w instytucjach i różnego rodzaju podmiotach gospodarczych; potrafi pisać teksty zgodnie z wymogami metodologii prac naukowych; tworzy spójny tekst naukowy; rekonstruuje problemy omówione podczas seminarium.
Kompetencje:
Student wykazuje ostrożność i krytycyzm podczas analizy tekstów naukowych, informacji z Internetu oraz środków masowego przekazu, a tym samym w wyrażaniu własnych opinii. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Ponadto jest otwarty na dalsze zdobywanie wiedzy, rozwój świadomości ekologicznej oraz na kontakty z otoczeniem społeczno-gospodarczym w branży związanej z ochroną środowiska.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w seminarium – 30
zgromadzenie literatury i przygotowanie konspektu - 10
samodzielna lektura tekstów – 10
konsultacje - 10
przygotowanie WebQuesta - 15
napisanie rozdziału pracy - 15
suma godzin 90 [90:30(25)=3]
liczba ECTS - 3
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową (semestr letni) składają się:
- obecność na zajęciach, przygotowanie do seminarium, w tym wystąpienia uczestników zajęć, ocena z wstępnego konspektu pracy oraz spisu treści pracy, realizacja WebQuesta wg instrukcji przekazanej na zajęciach.
Warunkiem zaliczenia semestru jest ponadto oddanie jednego z rozdziałów pracy licencjackiej.
Ocena końcowa jest średnią ważoną z: obecności (1/5), prezentacji ustnej (1/5), konspektu pracy/ spisu treści (1/5), webquesta (2/5).
1. Ocena za obecność na zajęciach:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności - 2
2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie ustnej interpretacji wybranego problemu z zakresu tematu pracy licencjackiej.
3. Ocena za przygotowanie w formie pisemnej konspektu pracy licencjackiej (uzasadnienie wyboru tematu, zakres tematyczny, cel i metoda badań, wstępna bibliografia) oraz spisu treści.
4. Ocena za realizację WebQuesta.
|
Zakres tematów: |
1. Wstęp do zajęć. Organizacja i zarządzanie środowiskiem. Cele i metoda pracy na seminarium. Wprowadzenie w tematykę WebQuesta (2h).
2. Pojęcie badań naukowych i poznania naukowego (2h).
3.Omówienie schematu pracy dyplomowej. Konspekt pracy licencjackiej (forma i zakres) (2h).
4. Cel i zakres pisania pracy dyplomowej (2h).
5. Zasady komponowania i redagowania prac naukowych (2h).
6. Omówienie koncepcji prac, metody oraz bibliografii. Prezentacje studentów (2h).
7. Omówienie koncepcji prac, metody oraz bibliografii. Prezentacje studentów (2h).
8. Formułowanie problemu badań i hipotez (Przekazanie prowadzącemu konspektów prac.) (2h).
9. Przypisy i odnośniki. Ich rola w tekście (2h).
10. Sprawy edytorskie – ćwiczenia (2h).
11. Omówienie sprawdzonych konspektów. Praca nad budowaniem spisu treści (2h).
12. Praca nad budowaniem spisu treści (2h).
13. Czym jest plagiat? Rodzaje i identyfikacja plagiatu. (Przekazanie prowadzącemu spisu treści) (2h).
14. Przykłady plagiatu i sposoby zapobiegania plagiatom – praca z tekstem (2h).
15. Oddanie wybranego rozdziału pracy dyplomowej. Podsumowanie i zaliczenia (2h).
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny - jako wprowadzenie w tematykę zajęć oraz wyjaśnienie metod pracy tj. zasad dyskusji naukowej, metody prezentacji własnych badań, przygotowanego konspektu;
Dyskusja - wspólne rozważanie zagadnień drogą pytań i odpowiedzi, formułowanie konstruktywnych wniosków, wykazywanie słuszności wyrażanych opinii oraz poddawanie ich krytyce
Analiza tekstów - przeprowadzana wspólnie podczas zajęć analiza i interpretacja tekstów przydatnych studentom do pracy dyplomowej
MS Teams - platforma służąca realizacji wykładów w formie on-line
Moodle – platforma ma służyć jako pomoc dydaktyczna dla uczestników wykładu. Student będzie miał możliwość uzyskania materiałów z zajęć, dodatkowych treści oraz zamieszczania poszczególnych części pracy licencjackiej.
WebQuest - metoda projektowa oparta o instrukcję przygotowaną przez prowadzącego zajęcia.
|