Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza wyników stacji meteorologicznej - konsultacje dla studentów WF-OB-ANAM
Konsultacje (KONS) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23111
Liczba godzin: 75
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Bac S., M. Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Wrocław

Bac S., C. Koźmiński, M. Rojek, Agrometeorologia, PWN.

Crowe: Problemy klimatologii ogólnej

Chromow S. P, Meteorologia i klimatologia, PWN Warszawa

Crowe: Problemy klimatologii ogólnej

Dubicka M., Pyka J. L.: Meteorologia i klimatologia. Materiały do wykładów i ćwiczeń.

Dunlop S., Pogoda – Przewodnik ilustrowany: Chmury, zjawiska optyczne, opady

Garnier B. J., Podstawy klimatologii. IMGW, 1996, Warszawa

Gaudie A., Klimat. Prognozy XXI wieku, Prószyński i S-ka, Warszawa

Kłysik K., K. Kożuchowski, M. Tarajkowska: Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, 1990, Wyd. UŁ.

Kosiba A.: Wstęp do klimatologii Polski

Kossowska U., Cezak, D. Martyn, K. Olszewski, M. Kopacz-Lembowicz:

Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, 2000, Wyd. Nauk. PWN

Kożuchowski K., Atmosfera, klimat, ekoklimat, PWN, Warszawa

Kożuchowski K., R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa

Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie PWN, 2011

Kożuchowski K. i inni, Meteorologia i klimatologia, 2005, PWN, Warszawa

Lockwood J.G., Procesy klimatotwórcze, 1984.

Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN

Matuszko D., Chmury. Klasyfikacja, rozpoznawanie, pogoda, Wyd. UJ, Kraków

Martyn D., 1995, Klimaty kuli ziemskiej. PWN Warszawa.

Międzynarodowy atlas chmur. 1959, PIHM Warszawa.

Okołowicz W., 1969, Klimatologia ogólna. PWN Warszawa.

Próchnicki J.: Metody opracowań klimatologicznych

Radomski Cz.: Agrometeorologia

Retallack B.J., 1991: Podstawy meteorologii.

Roth G.D., 2000: Pogoda i klimat.

Słownik meteorologiczny, Red. Niedźwiedź T., 2003, IMGW Warszawa.

Sorbjan Z.,, Meteorologia dla każdego, PWN 2001

Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa

Woś A., 1995, ABC meteorologii, UAM. Poznań.

Woś A., 2002, Meteorologia dla geografów. PWN Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem problematyki gromadzenia i monitorowanie danych środowiska przyrodniczego stanowiącego podstawę dla procesu waloryzacji przyrodniczej. Powinien posiadać umiejętności pozyskiwania danych zasobów środowiska przyrodniczego i ich gromadzenia w postaci relacyjnych bazy danych.

Umiejętności: Student powinien znać warsztat niezbędny w procesie gromadzenia i monitorowania danych w bazach danych. Danymi tymi mogą być wybrane elementy środowiska przyrodniczego. Dobór danych realizowany jest według aktualnych potrzeb analitycznych w procesie np. konstruowania strategii rozwoju gmin. Student powinien umieć przeprowadzać analizę dostępnych danych pod kątem potrzeb parametryzacji środowiska przyrodniczego. Student powinien znać zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych wybranych elementów środowiska przyrodniczego w celu podejmowania decyzji w obszarze zarządzania i planowania w zarządzaniu zasobami środowiska przyrodniczego.

Kompetencje: Student powinien potrafić pracować w zespole, korzystać ze źródeł naukowych w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia z analizy wyników stacji meteorologicznej odbywają się w systemie konsultacji. Studenci online mogą konsultować projekty realizowane na ćwiczeniach z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią). Oceniana jest aktywność zarówno podczas konsultacji, jak i w dedykowanym przedmiotowi systemie e-learning Moodle. Oceniany jest poziom wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych podczas wykonywania projektów ćwiczeń przedmiotowych. W ciągu semestru, każdy ze studentów, powinien wziąć udział w ustnym teście sprawdzającym jego wiedzę z metod analizy danych meteorologicznych (realizowany w systemie Moodle). Na ostateczną ocenę końcową ma wpływ ilość punktów zgromadzonych przez studenta w ciągu semestru akademickiego oraz jego aktywność merytoryczna.

Zakres tematów:

W ramach konsultacji studenci mają możliwość śledzenia oraz dokonywania analiz danych pochodzących z własnej stacji meteorologicznej działającej w systemie on-line. Analizy danych meteorologicznych prowadzone mogą być w oparciu o rozwiązania bazo-danowe będące na wyposażeniu laboratorium. Analizy danych mogą być prowadzone w oparciu o aktualne stany warunków atmosferycznych, lub ich skrajne zmienności występujące w tygodniu, miesiącu, czy roku. W ramach analizowanych danych pobierane są następujące przykładowe dane na serwer laboratorium: Temperatura powietrza, Temperatura przygruntowa, Temperatura gruntu, Wilgotność powietrza, Wilgotność gleby, Zwilżenie liścia, Punkt rosy, Poryw wiatru, Kierunek wiatru, Kierunek wiatru w stopniach, Ciśnienie, Aktualny opad deszczu, opad deszczu w danym dniu, Opad miesięczny, Temperatura odczuwalna, Promieniowanie słoneczne.

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna - wykład informacyjno - problemowy prowadzony przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych przygotowanych przez wykładowcę.

weryfikacja - wiedza weryfikowana jest podczas realizacji projektów oraz zajęć w grupie przy rozwiązywaniu konkretnych problemów tematycznych.

Efekty umiejętności

metoda dydaktyczna - Metoda projektu - realizacja w grupach 2 osobowych tematów projektów realizowanych zgodnie z zasadami idei zrównoważonego rozwoju środowiska. Ćwiczenia praktyczne w oparciu o teksty źródłowe, dokumenty, mapy, Internet.

weryfikacja - obrona w postaci ustnej odpowiedzi zrealizowanych projektów (prezentacja multimedialna uzyskanych wyników). Przesłanie w formie dokumentów PDF zrealizowanych i obronionych projektów na serwer IEiB UKSW (archiwizacja projektów zrealizowanych przez studentów podczas ćwiczeń w formie tradycyjnej).

Efekt kompetencji

metoda dydaktyczna - dyskusja w czasie zajęć.

weryfikacja - konsultacje.

Zajęcia w roku akademickim 2020/21 będą prowadzone w trybie on-line.

Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line.

Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 405
każda środa, 13:15 - 14:45, sala 405
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15, sala 405
Jan Sandner 0/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 24
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)