Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zoologia ogólna WB-BI-11-03lab
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Podstawowa

Campbell N.A., Reece J.B, Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B. 2013. Biologia. Rebis, Poznań

lub

Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2016. Biologia. Multico, Warszawa (lub starsze wydania)

Uzupełniająca

Dzik J. 2011. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Internet – strony domowe wydziałów biologii, instytucji naukowych, a także konkretnych badaczy lub zespołów badawczych zajmujących się daną grupą organizmów lub konkretnym zagadnieniem biologicznym

Metody i kryteria oceniania:

W roku akademickim 2021-2022 planowane jest, że zajęcia w semestrze zimowym będą odbywać się stacjonarnie. Jednak w przypadku wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią COVID-19, część zajęć może odbywać się na platformie e-learningowej MsTeams (szczególnie z drugiej połowie semestru)

Na ocenę końcową składają się:

1. Wykład: ocena z egzaminu testowego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń na ocenę minimum 3 (dst)

2. Ćwiczenia:

- wyniki trzech kolokwiów cząstkowych (kolokwia 30-minutowe, raz na 4-6 tygodni), sprawdzających stopień opanowania materiału obowiązującego podczas ćwiczeń. Kolokwia składają się z części teoretycznej (testy pojedynczego wyboru) i praktycznej (sprawdzającej umiejętność rozpoznawania preparatów histologicznych i anatomicznych). Każde kolokwium musi być zaliczone na ocenę pozytywną (min. ocena dostateczna), co jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z przedmiotu. Istnieje możliwość poprawiania ocen na kolokwiach poprawkowych

Skala ocen:

Procent ocena

≤ 50,0 2

50,1-59,9 3

60-69,9 3,5

70-79,9 4

80-89,9 4,5

90-100 5

- opcjonalnie, ocena za prezentację studencką (na temat zadany przez prowadzącego lub wybrany przez studenta)

- obecność na zajęciach - dopuszczalne są dwie nieobecności usprawiedliwione. Nieusprawiedliwienie nieobecności będzie skutkowało obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia

- aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach, oceniana na bieżąco, wpływa na podwyższenie oceny końcowej

Kodeks honorowy:

1. Każdy student pracuje samodzielnie podczas kolokwiów

2. O przypadkach ściągania, podpowiadania itp. należy niezwłocznie poinformować prowadzącego zajęcia

Kryteria oceniania:

Obszar wiedzy:

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu zoologii kręgowców, nie rozumie procesów biologicznych.

ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu terminologię z zakresu zoologii kręgowców, posiada ograniczoną wiedzę na temat procesów biologicznych.

ocena 4 (db): student zna terminologię z zakresu zoologii kręgowców, posiada ogólną wiedzę o ewolucji zwierząt kręgowych, ich anatomii i fizjologii. Student jest świadomy aktualnych kierunków rozwoju zoologii.

ocena 5 (bdb): student ma pełną wiedzę o terminologii i zakresie zainteresowań zoologii kręgowców, umie analizować związki pomiędzy anatomią i fizjologią, potrafi ocenić przydatność taksonomii dla rozwoju zoologii. Student rozpoznaje krajowe gatunki zwierząt kręgowych.

Obszar umiejętności

ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować podstawowych technik i narzędzi badawczych zoologii, przeprowadzać obserwacji lub wykonywać prostych pomiarów zoologicznych w laboratorium; nie potrafi korzystać z źródeł informacji z zakresu zoologii, nie potrafi korzystać z tekstów naukowych; nie uczy się samodzielnie

ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze zoologii, przeprowadzać obserwacje lub wykonywać proste pomiary zoologiczne w laboratorium; w ograniczonym stopniu korzysta z literatury, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem ograniczonych źródeł informacji; w ograniczonym stopniu uczy się samodzielnie

ocena 4 (db): student w przeciętnym stopniu potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze zoologii, przeprowadzać obserwacje lub wykonać proste pomiary zoologiczne w laboratorium; poprawnie korzysta z podstawowej literatury, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem wielu źródeł informacji, poprawnie selekcjonuje informacje; czyni postępy w samodzielnej nauce

ocena 5 (bdb): student swobodnie stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze zoologii, przeprowadza obserwacje lub wykonuje proste pomiary zoologiczne w laboratorium; swobodnie korzysta z podstawowej literatury, w tym w j. angielskim, dokonuje analizy i syntezy informacji, krytycznie selekcjonuje źródła informacji przy przygotowywaniu prezentacji; w samodzielnej nauce wykracza poza zakres materiału obowiązującego na ćwiczeniach

Obszar kompetencji społecznych:

ocena 2 (ndst): student nie wykazuje zaangażowania w przebieg zajęć

ocena 3 (dst): student jedynie w ograniczonym stopniu pogłębia i aktualizuje wiedzę przedmiotową; okazjonalnie bierze udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne; w ograniczonym stopniu jest gotów wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

ocena 4 (db): student wykazuje czynne zainteresowanie przedmiotem, stawia pytania, poszukuje na nie odpowiedzi; często bierze aktywny udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne; w przeciętnym stopniu jest gotów wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

ocena 5 (bdb): student wykazuje czynne zainteresowanie przedmiotem, bardzo często bierze aktywny udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne; regularnie sięga do czasopism i książek popularnonaukowych, a także do fachowych źródeł internetowych prezentujących najnowsze osiągnięcia w dziedzinie wiedzy; w pełni jest gotów wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne. Plany budowy i jamy ciała u zwierząt

2. Rozwój embrionalny

3. Tkanki, narządy, układy u zwierząt

4. Pokrycie ciała, układy szkieletowe, mięśnie

5. Sygnalizacja nerwowa, transmisja sygnału w neuronie

6. Budowa i czynności układu nerwowego bezkręgowców i kręgowców, regulacja nerwowa

7. Percepcja zmysłowa, działanie narządów zmysłów

8. Transport wewnętrzny i typy układów krążenia. Ewolucja układu sercowo-naczyniowego kręgowców

9. Wymiana gazowa u zwierząt

10. Układ odpornościowy

11. Sposoby odżywiania się zwierząt. Układ pokarmowy kręgowców – budowa i funkcjonowanie

12. Hormony i układ wewnątrzwydzielniczy u bezkręgowców i kręgowców. Kontrola wydzielania wewnętrznego

13. Osmoregulacja i wydalanie

14. Rozmnażanie się zwierząt

15. Ochrona zwierząt w Polsce

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 308
Piotr Matyjasiak 15/15 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 308
Piotr Matyjasiak 15/15 szczegóły
3 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 308
Piotr Matyjasiak 14/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 24
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)