Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna WSE-PS-PedSpoł
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atlWGxxQZZcae4BRU2vufbif5aZ1v2scLTgBfz7CPwZg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=896aaed1-85c4-4c24-84d4-608470f80086&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia online
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.

2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.

2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.

4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.

Efekty uczenia się:

Wykład i ćwiczenia:

PS1_W07

Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina

grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,

środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i

warunkach optymalnego rozwoju.

PS1_W08

Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród

innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję

zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i

generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk.

PS1_U02

Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz

ocenić ich efektywność.

PS1_U05

Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot

lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.

PS1_K05

Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot

lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.

PS1_K09

Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.

Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności).

Opis ECTS:

udział w wykładach - 30 godzin

przygotowanie się do wykładów - 20 godzin

przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin

konsultacje - 5 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.

Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.

Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.

Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.

Ocena formująca z toku ćwiczeń będzie wynikała z zaangażowania studenta w zajęcia i poziomu przygotowania prezentacji wraz z jej ustnym omówieniem.

Zakres tematów:

1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem.

2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość.

3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego.

4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania.

5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne.

6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny.

7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki.

8. Problem eurosieroctwa, skutki.

9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej.

10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje.

11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców.

12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy.

13. Rola mass mediów życiu człowieka.

14. Pedagogika czasu wolnego.

15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia - zadania praktyczne, prezentacje własne, dyskusja kierowana. Weryfikacja efektów w toku ćwiczeń będzie prowadzona sukcesywnie poprzez ocenę przygotowania studenta do zajęć, wskazania podczas prezentacji dróg pomocy petentom, wyciąganie wniosków podczas dyskusji kierowanej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Jolanta Łodzińska 13/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)