Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy życia i jego ewolucja WB-BI-36-08ćw
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ayala F.J., 2009. Dar Karola Darwina dla nauki i religii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Darwin Ch., 2011. In the Origin of Species by Means of Natural Selection. Sterling Publishing Co Inc., London.

3. Dawkins R., 2009. The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. Free Press, New York.

4. Knoll AH., 2014. Life on a Young Planet: The First Three Billion Years of Evolution on Earth. Princeton University Press, New York.

5. Futuyama W. J., 2008. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

6. Southwood R., 2003. Historia Życia. Od początków do dzisiaj i dalej. Świat Książki, Warszawa.

7. Szmalhauzen I.I., 1975. Czynniki ewolucji. Teoria doboru stabilizującego. PWN, Warszawa

8. Parker S., Roberts A., 2015, Evolution: The Whole Story, Firefly Books, Richmond Hill.

Literatura uzupełniająca:

1. Dzik J., Dzieje życia na ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Gibson G.,A, 2010. Wszystko przez geny. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.

3. Little P, 2005. Zapisane w Genach. Świat Książki.

4. Weiner J., 2008. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hall B., 2008, Łatwe drzewa filogenetyczne, WUW, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń:

Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć (dodatkowe 0,5 oceny można uzyskać biorąc udział w dyskusji na temat wyginięcia megafauny; student, który przedstawi najwięcej argumentów otrzymuje dodatkowe 0,5 do oceny końcowej z ćwiczeń).

Student musi być obecny podczas zajęć terenowych. Dopuszczalna są dwie godziny nieusprawiedliwione w semestrze.

Ocena z kolokwium:

94-100% - 5

93-88% - 4,5

87-80% - 4

79-70% - 3,5

69-60% - 3

mniej niż 59,9% -2

Wiedza:

na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student nie umie wyjaśnić pojęć i nie umie używać terminologii z zakresu ewolucji, nie ma znajomości metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na podstawowym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na podstawowym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać podstawowej terminologii z zakresu ewolucji, ma podstawową znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać wystarczającą terminologię z zakresu ewolucji, ma wystarczającą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na bardzo dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać terminologii na wysokim poziomie z zakresu ewolucji, ma bardzo dobrą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Umiejętności

Student:

na ocenę 2 (ndst.): student nie studiuje literatury w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student nie wykorzystuje różnorodnych źródeł informacji, w tym źródeł cyfrowych, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student nie stosuje języka naukowego podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach; student nie przygotowuje wystąpień ustnych dotyczących tematyki zajęć; student nie zdobywa samodzielnie wiedzy z zakresu teorii ewolucji w sposób ukierunkowany

na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na poziomie podstawowym wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na poziomie podstawowym stosuje język naukowy podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach; student na poziomie podstawowym przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na poziomie podstawowym zdobywa samodzielnie wiedzę z zakresu teorii ewolucji w sposób ukierunkowany

na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na dobrym poziomie stosuje język naukowy podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach; student na dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na dobrym poziomie zdobywa samodzielnie wiedzę z zakresu teorii ewolucji w sposób ukierunkowany

na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na bardzo dobrym poziomie stosuje język naukowy podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach; student na bardzo dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na bardzo dobrym poziomie zdobywa samodzielnie wiedzę z zakresu teorii ewolucji w sposób ukierunkowany

Kompetencje społeczne

Student:

na ocenę 2 (ndst.): student nie pracuje w zespole, nie kieruje pracą zespołu i nie potrafi przyjmować w zespole różnych ról; student nie dostrzega dylematów związanych z zawodem oraz nie dąży do ich rozwiązania

na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym pracuje w zespole, kieruje pracą zespołu, a także potrafi przyjmować niektóre role w zespole; student na poziomie podstawowym dostrzega dylematy związane z zawodem oraz niekiedy dąży do ich rozwiązania

na ocenę 4 (db.): student na poziomie dobrym pracuje w zespole, kieruje pracą zespołu, a także potrafi przyjmować większość ról w zespole; student na dobrym poziomie dostrzega dylematy związane z zawodem oraz niekiedy dąży do ich rozwiązania

na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie bardzo dobrym pracuje w zespole, kieruje pracą zespołu, a także potrafi przyjmować wszystkie role w zespole; student na bardzo dobrym poziomie dostrzega dylematy związane z zawodem oraz dąży do ich rozwiązania

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Informacje wstępne, zasady zaliczenia przedmiotu, wstępne dane na temat skamieniałości, uzupełnienie zeszytu ćwiczeń

2. Kambr

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska kambryjskie w Polsce.

3. Ordowik

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska ordowickie w Polsce.

4. Sylur

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska sylurskie w Polsce.

5. Dewon

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska dewońskie w Polsce.

6. Karbon

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska karbońskie w Polsce.

7. Perm

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska permskie w Polsce.

8. Trias

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska triasowe w Polsce.

9. Jura

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska jurajskie w Polsce.

10. Kreda

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska kredowe w Polsce.

11. Kenozoik

Zapoznanie się ze skamieniałościami, omówienie najważniejszych wydarzeń i skamieniałości przewodnich. Skały i znaleziska kenozoiczne w Polsce.

12-14. Wyjazd terenowy

Odnajdowanie i oznaczanie skamieniałości w wyznaczonych kamieniołomach

15. Kolokwium pisemne (test, pytania otwarte, uzupełnienie rysunków)

Tematyka: dewon, karbon, jura, kreda i kenozoik może zostać zrealizowana w Muzeum Ziemi PAN (termin zajęć do dodatkowego umówienia).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 423
Joanna Nieczuja-Dwojacka 25/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 24
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)