Literatura: |
Podstawowa bibliografia:
Augustyniak U., Historia Polski. 1572-1795, W. 2008; Backvis C., Szkice z dziejów kultury staropolskiej, W. 1975;Bogucka M., Człowiek i świat. Studia z dziejów kultury i mentalności XV-XVIII w., W. 2008; Boguska M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, W. 1973; Ekes J., Złota demokracja, Kraków 2010; Dzięgielewski J., Sejmy elekcyjne-elektorzy-elekcje. 1573-1674, Pułtusk 2003; Historia Sejmu Polskiego, t. I, W.1984;Filipczak-Kocur A., Skarbowość Rzeczypospolitej 1587-1648, W. 2006; Grześkowiak-Krwawicz A., Regina Libertas. Wolność w polskiej myśli politycznej XVIIIw., Gdańsk 2006; Kołodziej R., "Ostatni wolności naszej klejnot" Sejm Rzeczypospolitej za panowania Jana III Sobieskiego, Poznań 2014; Konopczyński W., Dzieje polski nowożytnej, W.1986 i wyd. następne; Maciszewski J., Szlachta polska i jej państwo, W. 1986; Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2004; Milewski D.,Mołdawia między Polską a Turcją, O. 2014; Ochmann-Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, W. 2006; Opaliński E., Sejm srebrnego wieku 1587-1652, W. 2001; Sucheni-Grabowska A., Spory królów ze szlachtą w złotym wieku, Kraków 1988; Tazbir J., Państwo bez stosów, Warszawa 1967;Topolski J., Rzeczpospolita Obojga Narodów 1501-1795, Poznań 2015; Wierzbicki L. A., Marszałkowie i parlamentarzyści. Studia z dziejów Sejmu polskiego w XVII w., Warszawa 2014; Wyczański A., Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, W. 1991; Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce, t. II, W. 1964
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student powinien umieć;
1/ wyjaśnić istotę pojęć dotyczących najistotniejszych instytucji funkcjonujących w Polsce nowożytnej oraz procesów wówczas zachodzących;
2/ opisać i wyjaśnić najważniejsze fakty z dziejów I RP.
Umiejętności:
Student powinien umieć:
1/ uzasadnić znaczenie faktów z okresu staropolskiego uznawanych przez siebie za najistotniejsze (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) przez wskazać ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym dotyczącym dziejów ojczystych i powszechnych;
2/ poddawać krytyce obiegowe stereotypy dotyczące historii dawnej Polski, ale zakwestionowane przez współczesną historiografię.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość odpowiedzialności z zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznego I Rzeczypospolitej.
Opis ECTS:
Aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
uczestnictwo w wykładzie sem. zimowy 30
uczestnictwo w wykładzie sem. letni 30
Przygotowanie i prezentacja tez z wybranych lektur
(semestr zimowy) 30
Przygotowanie się do egzaminu
(semestr letni) 30
Suma godzin semestr zimowy
Suma godzin semestr letni 30
Liczba ECTS (semestr zimowy) 2
Liczba ECTS (semestr letni) 2
|
Zakres tematów: |
1. Polska za panowania króla Jana Olbrachta i Aleksandra.
2. Objęcie rządów przez Zygmunta I Starego. Wojna z Moskwą 1512-1522 i zakonem krzyżackim 1519-1520. Hołd Pruski. Inkorporacja Mazowsza.
3. Sytuacja polityczna w Polsce do 1548 r. Wojny z Turcją, Moskwą i Mołdawią.
4. Ruch egzekucyjny. Protestantyzm na ziemiach polskich.
5. Polskie społeczeństwo – stan szlachecki, mieszczanie, chłopi.
6. Panowanie Zygmunta II Augusta. Relacje z Litwą. Rozwój protestantyzmu. Ruch egzekucyjny.
7. Polityka zagraniczna Polski w czasach Zygmunta Augusta. Pierwsza wojna północna 1558-1570.
8. Unia z Litwą w 1569 r.
9. Pierwsze (1572-1574) i drugie bezkrólewie. Henryk Walezy, artykuły henrykowskie, Pacta conventa
10. Stefan Batory na tronie polskim. Wojna z Moskwą. Trzecia wolna elekcja.
11. Panowanie Zygmunta III Wazy do Unii Brzeskiej.
12. Unia Brzeska. Rokosz Zebrzydowskiego. Przyczyny i przebieg wojny polsko-moskiewskiej 1609-1619
|