Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności diagnostyczne i interpretacyjne WSE-SO-UDiI
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008, s. 449-476.

2. Słomczyński K. M., Polska metodologia socjologicznych badań empirycznych na tle międzynarodowym, [w:] Sztabiński P. B., Sztabiński F., Sawiński Z., Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2004, s. 13-22.

3. Jakubowski P., Zróżnicowanie praktyk sondażowych w międzykrajowych badaniach porównawczych na podstawie archiwizacji 1537 surveyów zrealizowanych w krajach europejskich w latach 1981–2017, „Przegląd Socjologiczny” 2019, Nr 68 (1), s. 9-38. http://journals.ltn.lodz.pl/index.php/Przeglad-Socjologiczny/article/view/458/454

4. Gibbs G. Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, s. 19-33.

5. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Warszawa 2009, s. 269-297.

6. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010, s. 167-192.

7. Miński R., Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej 2017, Tom XIII Numer 3, s. 30-51. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3_Minski.pdf

8. Barbour R., Badania fokusowe, Warszawa 2011, s. 207-227.

9. Jemielniak D., Badania jakościowe. Tom 2 Metody i narzędzia, Warszawa 2012, s. 131-162.

10. Rancew-Sikora D., Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007, s. 42-58.

11. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010, 133-156.

12. Batorski D., Olcoń−Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, „Studia Socjologiczne” 2006, Nr 3 (182), s. 99-132. https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2006_nr3_s.99_132.pdf

13. Kampka A., Wizualna analiza dyskursu na Instagramie – możliwości i ograniczenia, „Przegląd Socjologii Jakościowej 2020, Tom XVI Numer 4, s. 86-103. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume52/PSJ_16_4_Kampka.pdf

14. Makowska M., Boguszewski R., Analiza danych zastanych – zagadnienia wstępne, [w:] M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, s. 7-31. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=615269

15. Świderek K., Źródła danych zastanych, [w:] M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, s. 32-54. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=615270

16. Makowska M., Desk research, [w:] M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, s. 80-103. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=615273

17. Karkowska M., Bielińska M., Po co nam „stare wywiady”? O ponownym wykorzystaniu danych z badań jakościowych (rewizytach, reanalizach i nie tylko), „Przegląd Socjologii Jakościowej 2019, Tom XV Numer 2, s. 12-39. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2_Bielinska_Karkowska.pdf

18. Rogowski Ł., Funkcje zdjęć w wywiadach fotograficznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej 2016, Tom XII Numer 4, s. 78-99. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume36/PSJ_12_4_Rogowski.pdf

19. Łuczaj K., Wywiad grupowy z wykorzystaniem materiałów filmowych – refleksje badacza, „Przegląd Socjologiczny” 2013, Nr 1 (62), s. 101-116. http://journals.ltn.lodz.pl/index.php/Przeglad-Socjologiczny/issue/view/86/92

20. Maj A., Analiza treści, [w:] M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa 2013, s. 127-147. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=615275

21. Jagnicki K., Wiśniewska M., Nowakowski T., Przykład ilościowej analizy treści. Analiza ofert pracy zamieszczonych na portalu gumtree.pl, [w:] M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa 2013, s. 148-160. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=615276

22. Konecki K. T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000, s. 24-58.

23. Konecki K. T., Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2012, Tom VIII Nr 1, s. 12-45. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Konecki.pdf

24. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011, s. 107- 132.

25. Doliński W., Zapisy autobiograficzne – od doświadczenia do map interpretatorów, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2017, Tom XIII Numer 3, s. 50-69. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3_Dolinski.pdf

26. Bielecka-Prus, Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, Tom X Numer 3, s. 76-95. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume27/PSJ_10_3_Bielecka-Prus.pdf

27. Kamińska M., Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie, „Przegląd Socjologii Jakościowej 2014, Tom X Numer 3, s. 170-183. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume27/PSJ_10_3_Kaminska.pdf

Literatura uzupełniająca:

1. Jaźwińska E., Metody ilościowe w badaniach nad migracjami międzynarodowymi, Seria: PRACE MIGRACYJNE, nr 36, Kwiecień 2000. http://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/12/036.pdf

2. Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004, s. 191-212.

3. Czyżewski M., Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2013, Tom IX Numer 4, s. 14-27. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume24/PSJ_9_4_Czyzewski.pdf

4. Kaźmierska K., Schütze F., Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniach nad konstruowaniem obrazu przeszłości w biografii. Na przykładzie socjologicznego porównania narracji na temat życia w PRL-u i NRD, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2013, Tom IX Numer 4, s. 122-139. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume24/PSJ_9_4_Kazmierska_Schutze.pdf

5. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2013, s. 69-102.

6. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2013, s. 103-154.

7. Palęcka A., Teoria aktora-sieci jako ontologia dla socjologii wizualnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, Tom X Numer 4, s. 6-16. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume28/PSJ_10_4_Palecka.pdf

8. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002, s. 103-131;

9. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań socjologicznych, Katowice 1976, s. 102-107.

10. Kacperczyk A., Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, Tom X Numer 3, s. 32-74. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume27/PSJ_10_3_Kacperczyk.pdf

11. Anderson L., Autoetnografia analityczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej 2014, Tom X Numer 3, s. 144-166. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume27/PSJ_10_3_Anderson.pdf

12. Mider D., Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, „Przegląd Socjologiczny” 2013, Nr 1 (62), s. 209-224. http://journals.ltn.lodz.pl/index.php/Przeglad-Socjologiczny/issue/view/86/92

Zakres tematów:

1. Analiza danych ilościowych – zagadnienia wprowadzające

2. Analiza danych ilościowych – badania międzykrajowe

3. Analiza danych jakościowych – zagadnienia wprowadzające

4. Wywiad w socjologii

5. Wywiady fokusowe

6. Analiza konwersacji

7. Badania w Internecie

8. Dane zastane – zagadnienia wprowadzające

9. Dane zastane – przykłady wykorzystania w badaniach społecznych

10. Materiały wizualne w badaniach jakościowych

11. Analiza treści

12. Teoria ugruntowana

13. Badania biograficzne

14. Autoetnografia

15. Poprawy/Zaliczenia

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala e-learning
Marta Luty-Michalak, Joanna Wróblewska-Skrzek 17/18 szczegóły
2 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Marta Luty-Michalak, Joanna Wróblewska-Skrzek 11/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)