Literatura: |
Literatura obowiązkowa
Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem, B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), Wrocław 2017.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Wersja 1.1., Kraków 2004.
M. Szpunar, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium – podstawowe problemy metodologiczne, „Studia Medioznawcze” 2007, nr 2.
T. Gackowski [et al.], Skrypt do analizy zawartości prasy, Warszawa 2007.
T. Goban-Klas, Analiza zawartości przekazów masowych, [w:] Badania empiryczne w socjologii, t. 2, red. M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997.
W. Pisarek, Analiza zawartości, Kraków 1983,
W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Zawartość mediów, czyli rozważania nad metodologią badań medioznawczych, red. T. Gackowski, Warszawa 2011.
Literatura nadobowiązkowa
G. Zaraziński, Komunikacja i media. Wprowadzenie, Siedlce 2006.
O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz (red.), Łódź 2010.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
W. Klimski, Eschatologia na ambonie. Kazania i wiara Polaków w rzeczy ostateczne. Kraków 2018.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć, charakterystyka procesu komunikacji
2. Charakterystyka proces komunikacji – kontynuacja (rodzaje komunikacji)
3. Rozwój komunikacji społecznej (od mowy przez prasę do Internetu)
4. Media i społeczeństwo (funkcje mediów)
5. Media a rzeczywistość
6. Mass media i ich oddziaływanie
7. Metody badawcze nad komunikowaniem (ilościowe, jakościowe, hybrydowe)
8. Analiza zawartości – charakterystyka metody badawczej (rozwój metody badawczej, jej zastosowanie, analiza zawartości a analiza treści)
9. Analiza zawartości – charakterystyka metody badawczej (jednostki analizy i kategoryzacji, badanie cech formy i cech treści przekazu)
10. Analiza zawartości – charakterystyka metody badawczej (modele aktów komunikacji, badanie związku przyczynowo-skutkowego przy zastosowaniu analizy zawartości)
11. Prezentacja przez studentów opracowywanego projektu badań
12. Prezentacja przez studentów opracowywanego projektu badań
13. Prezentacja przez studentów opracowywanego projektu badań
14. Prezentacja przez studentów opracowywanego projektu badań
15. Podsumowanie zajęć
|