Literatura: |
. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001.
2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987.
3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
Student ma uporządkowana wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej Europy, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawowa wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Samodzielnie zdobywa wiedzę. Bierze udział w życiu muzealnym.
|
Metody dydaktyczne: |
Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów.
Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz,
aktywność na zajęciach, prace pisemne.
Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach.
Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
|