Literatura: |
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Ustawa z 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,(dz. U. z dnia 17 września 2003 r.)
J. Purchla J., W stronę systemu ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce, w: Zarządzanie publiczne, red. J. Hausner, Kraków 2010.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
Studentka/student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
UMIEJĘTNOŚCI:
Studentka/student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Student/studentka potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Student/studentka posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru na podstawie:
1) obecności (możliwość trzech nieobecności w semestrze)
2) prezentacji (przynajmniej raz w semestrze) stanu zaawansowania pracy nad wybranym przez studenta tematem w formie referatu z prezentacją w PP
3) pracy pisemnej, która ma zawierać aparat naukowy (przypisy i bibliografię) oraz podpisane ilustracje
|
Zakres tematów: |
1. Treści ideowe dzieł sztuki.
2. Nowożytny portret w Polsce i Europie.
3. Nowożytna sztuka funeralna.
4. Ikonografia władzy.
4. Architektura nowożytna - wybrane problemy.
5. Zagadnienia związane z ochroną dóbr kultury i środowiska.
6. Dzieło sztuki - zabytek. Historia, funkcja oraz problematyka rewitalizacji.
|