Literatura: |
Literatura dotycząca poszczególnych zagadnień jest podawana na każdych zajęciach.
Literatura podstawowa:
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1999.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2009. [fragm.]
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012, s. 166-178.
K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006, s. 17-78.
L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, wyd. 2, Warszawa 2006. [fragm.]
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002. [fragm.]
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 2008, s. 7-20.
Jakubowicz M., Z warsztatu badań etymologicznych – od Pokornego do Borysia, „Poradnik Językowy” 2010, nr 7, s. 38-49.
Walczak B., Z zagadnień warsztatu badań etymologicznych (teoria i metodologia w najnowszych słownikach etymologicznych języka polskiego), „Studia Językoznawcze” USz, t. 7, 2008, s. 179-190.
Kurkowska H., O zmianach znaczeń wyrazów, „Poradnik Językowy”, z. 3, 1949.
Literatura uzupełniająca
Garczyńska J., Najdawniejsze podziały Słowiańszczyzny w świetle danych językowych i archeologicznych, „Prace Filologiczne” 2000, XLV, s. 187-194.
Języki indoeuropejskie, red. L. Bednarczuk, t. 1-2, Warszawa 1988 – wybrane zagadnienia
Diringer D., Alfabet, czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. [fragm.]
Siatkowska E., Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992.
Teoria, typologia i historia języka, red. L. Bednarczuk, Kraków 1993 [fragm.].
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocenianie ciągłe, praca pisemna (test)
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, przedstawia typologię języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich, omawia pochodzenie języka polskiego i kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia podstawowe metody badawcze językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego, zna przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego i podaje przykłady, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (podaje przykłady języków należących do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykład takiej periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego i omawia wybrane z nich, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę bardzo dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, podaje przykłady i posługuje się tymi terminami w opisie językoznawczym, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (wymienia najważniejsze języki należące do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykłady takich periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia i charakteryzuje zabytki języka polskiego, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego, wskazuje i omawia przykładowe badania
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające
2. Narodziny językoznawstwa historyczno-porównawczego i koncepcja prajęzyka. Rodzina języków indoeuropejskich
3. Od wspólnoty praindoeuropejskiej do Prasłowian
4. Misja wielkomorawska. Język staro-cerkiewno-słowiański
5. Alfabety Słowian. Piśmiennictwo języka scs - ćwiczenia.
6. Pochodzenie i rozwój języka polskiego. Periodyzacja dziejów polszczyzny
7./8. Zabytki języka polskiego - prezentacje studentów
9. Metody badań historycznojęzykowych
10. Etymologia i słowniki etymologiczne
11. Wybrane zagadnienia z zakresu onomastyki
12. Wybrane zagadnienia z zakresu dialektologii historycznej
13. Zmiany leksykalno-semantyczne w polszczyźnie
14. Badania nad komizmem historycznym
15. Kolokwium zaliczeniowe
|