Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa historycznego WH-FP-I-1-WstJezHist
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura dotycząca poszczególnych zagadnień jest podawana na każdych zajęciach.

Literatura podstawowa:

Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1999.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.

T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2009. [fragm.]

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012, s. 166-178.

K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006, s. 17-78.

L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, wyd. 2, Warszawa 2006. [fragm.]

F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002. [fragm.]

Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 2008, s. 7-20.

Jakubowicz M., Z warsztatu badań etymologicznych – od Pokornego do Borysia, „Poradnik Językowy” 2010, nr 7, s. 38-49.

Walczak B., Z zagadnień warsztatu badań etymologicznych (teoria i metodologia w najnowszych słownikach etymologicznych języka polskiego), „Studia Językoznawcze” USz, t. 7, 2008, s. 179-190.

Kurkowska H., O zmianach znaczeń wyrazów, „Poradnik Językowy”, z. 3, 1949.

Literatura uzupełniająca

Garczyńska J., Najdawniejsze podziały Słowiańszczyzny w świetle danych językowych i archeologicznych, „Prace Filologiczne” 2000, XLV, s. 187-194.

Języki indoeuropejskie, red. L. Bednarczuk, t. 1-2, Warszawa 1988 – wybrane zagadnienia

Diringer D., Alfabet, czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. [fragm.]

Siatkowska E., Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992.

Teoria, typologia i historia języka, red. L. Bednarczuk, Kraków 1993 [fragm.].

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: ocenianie ciągłe, praca pisemna (test)

Kryteria oceniania:

na ocenę dostateczną - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, przedstawia typologię języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich, omawia pochodzenie języka polskiego i kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia podstawowe metody badawcze językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego, zna przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego

na ocenę dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego i podaje przykłady, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (podaje przykłady języków należących do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykład takiej periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego i omawia wybrane z nich, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego

na ocenę bardzo dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, podaje przykłady i posługuje się tymi terminami w opisie językoznawczym, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (wymienia najważniejsze języki należące do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykłady takich periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia i charakteryzuje zabytki języka polskiego, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego, wskazuje i omawia przykładowe badania

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Narodziny językoznawstwa historyczno-porównawczego i koncepcja prajęzyka. Rodzina języków indoeuropejskich

3. Od wspólnoty praindoeuropejskiej do Prasłowian

4. Misja wielkomorawska. Język staro-cerkiewno-słowiański

5. Alfabety Słowian. Piśmiennictwo języka scs - ćwiczenia.

6. Pochodzenie i rozwój języka polskiego. Periodyzacja dziejów polszczyzny

7./8. Zabytki języka polskiego - prezentacje studentów

9. Metody badań historycznojęzykowych

10. Etymologia i słowniki etymologiczne

11. Wybrane zagadnienia z zakresu onomastyki

12. Wybrane zagadnienia z zakresu dialektologii historycznej

13. Zmiany leksykalno-semantyczne w polszczyźnie

14. Badania nad komizmem historycznym

15. Kolokwium zaliczeniowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 405
Anna Krasowska 19/17 szczegóły
2 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 405
Anna Krasowska 21/17 szczegóły
3 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala 405
Anna Krasowska 13/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)