Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stylistyka praktyczna WH-FP-I-3-StylPrakt
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Słowniki i encyklopedie:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1993;

Encyklopedia języka polskiego, pod red. S. Urbańczyka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999;

Encyklopedia kultury polskiej XX wieku t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.;

Słownik dobrego stylu, pod red. M. Bańki, Warszawa 2013.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004.

Inne:

Ćwiczenia ze stylistyki, pod red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010.

Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2014;

Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010.

A. Kiklewicz, Warianty języka: próba systematyzacji, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXV, Kraków 2009, s. 67-86.

T. Kononiuk, Etyczne dziennikarstwo, ewolucja deontyczna zawodu, Warszawa 2015.

Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999;

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. A. Mikołajczuk i E. Bańkowskiej, Warszawa 2003;

Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole 1995;

L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019.

Systematyzacja pojęć w stylistyce, red. S. Gajda, Opole 1992;

A. Świątek, Czy szybszy samochód zawsze jest szybki? Kilka uwag na temat stopniowania przymiotników, w: Szybkość w kulturze, red. A. Smaga, Warszawa 2016, s. 21-32.

A. Świątek, Działania w Księdze Rodzaju. Semantyka czasowników bliskoznacznych do ‛robienia czegoś’, w: Genesis - Księga Rodzaju, Literatura, Kultura, Trwanie, red. K. Pawlicka, A. Szczepan-Wojnarska, M. Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2019, s. 58-73.

E. Wolańska, A. Wolański i inni, Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009.

D. Zdunkiewicz-Jedynak, Jak to napisać? Poradnik redagowania i komponowania tekstu. Warszawa 2001.

D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

EK:

WIEDZA:

Zna i definiuje pojęcie "tekstu"

Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny

Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego

UMIEJĘTNOŚCI

Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny

Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego

KOMPETENCJE:

Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych

Dyskutuje i pracuje w grupie

Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych

Opis ECTS:

aktywny udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz.

konsultacje - 5 godz.

przygotowanie prac zaliczeniowych - 15 godz.

razem - 70 godz. = 3 pkt ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia trwają 30 godzin i odbywają się stacjonarnie. Kończą się zaliczeniem na ocenę, którą student otrzymuje jako średnią z pisanych prac zaliczeniowych i aktywności.

Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie spełnia kryteriów w odniesieniu do efektów kształcenia.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo:

-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"

-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny

- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego

- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny

- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który dobrze:

-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"

-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny

- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego

- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny

- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.

Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni:

-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"

-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny

- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego

- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny

- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.

- Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych

- Dyskutuje i pracuje w grupie

- Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych

Zakres tematów:

PLAN ZAJĘĆ:

1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST?

R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990;

T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993 [rozszerzona wersja artykułu pt. Tekst z Encyklopedii kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.];

R. Grzegorczykowa, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu, [w:] Tekst. Problemy teoretyczne, pod red. J. Bartmińskiego, B. Bonieckiej, Lublin 1998.

2. DELIMITACJA TEKSTU

M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na:

http://www.sbc.org.pl/Content/10018/slawska.pdf

A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148.

3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI

M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000;

O spójności tekstu, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971;

A. Wierzbicka, O spójności semantycznej tekstu wielozdaniowego, [w:] taż, Dociekania semantyczne, Wrocław 1969.

4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU

J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992;

W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” I, 1970.

5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY

S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001;

G. Habrajska, Wpływ internetu na typologizacje w języku, [w:] Oblicza komunikacji 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, pod red. I. Kamińskiej-Szmaj, T. Piekota, M. Zaśko-Zielińskiej, Kraków 2006, s. 62-72.

A. Kiklewicz, Warianty języka: próba systematyzacji, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXV, Kraków 2009, s. 67-86.

T. Skubalanka, O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995.

6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO

7. ARTYKUŁ NAUKOWY (TEMAT, TEZA, DOBÓR MATERIAŁU; TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TEKŚCIE NAUKOWYM, CYTATY, PRZYPISY, BIBLIOGRAFIA)

S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982;

Tenże, Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990;

Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009;

M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990;

J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996;

J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014.

D. Zdunkiewicz-Jedynak, Styl naukowy i jego gatunki, [w:] Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 (także nowsze wydanie).

8. ESEJ NAUKOWY

Zbigniew Kadłubek, Esej o eseju, dostępny w Internecie.

9. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO

J. Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, dostępny na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf

K. Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf

M. Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796

K. Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie.

10. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ

11. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ

12. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH

Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010.

E. Malinowska, Uwagi o stylu administracyjnym, [w:] Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Językoznawstwo XV, 1994;

Taż, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001;

A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala 215
Agnieszka Świątek 30/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)