Stylistyka praktyczna WH-FP-I-3-StylPrakt
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1993; Encyklopedia języka polskiego, pod red. S. Urbańczyka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999; Encyklopedia kultury polskiej XX wieku t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.; Słownik dobrego stylu, pod red. M. Bańki, Warszawa 2013. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004. Inne: Ćwiczenia ze stylistyki, pod red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2014; Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. A. Kiklewicz, Warianty języka: próba systematyzacji, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXV, Kraków 2009, s. 67-86. T. Kononiuk, Etyczne dziennikarstwo, ewolucja deontyczna zawodu, Warszawa 2015. Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999; Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. A. Mikołajczuk i E. Bańkowskiej, Warszawa 2003; Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole 1995; L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019. Systematyzacja pojęć w stylistyce, red. S. Gajda, Opole 1992; A. Świątek, Czy szybszy samochód zawsze jest szybki? Kilka uwag na temat stopniowania przymiotników, w: Szybkość w kulturze, red. A. Smaga, Warszawa 2016, s. 21-32. A. Świątek, Działania w Księdze Rodzaju. Semantyka czasowników bliskoznacznych do ‛robienia czegoś’, w: Genesis - Księga Rodzaju, Literatura, Kultura, Trwanie, red. K. Pawlicka, A. Szczepan-Wojnarska, M. Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2019, s. 58-73. E. Wolańska, A. Wolański i inni, Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Jak to napisać? Poradnik redagowania i komponowania tekstu. Warszawa 2001. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
EK: WIEDZA: Zna i definiuje pojęcie "tekstu" Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego UMIEJĘTNOŚCI Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego KOMPETENCJE: Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych Dyskutuje i pracuje w grupie Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych Opis ECTS: aktywny udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie prac zaliczeniowych - 15 godz. razem - 70 godz. = 3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia trwają 30 godzin i odbywają się stacjonarnie. Kończą się zaliczeniem na ocenę, którą student otrzymuje jako średnią z pisanych prac zaliczeniowych i aktywności. Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie spełnia kryteriów w odniesieniu do efektów kształcenia. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo: -Zna i definiuje pojęcie "tekstu" -Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który dobrze: -Zna i definiuje pojęcie "tekstu" -Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni: -Zna i definiuje pojęcie "tekstu" -Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. - Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych - Dyskutuje i pracuje w grupie - Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych |
Zakres tematów: |
PLAN ZAJĘĆ: 1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST? R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990; T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993 [rozszerzona wersja artykułu pt. Tekst z Encyklopedii kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.]; R. Grzegorczykowa, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu, [w:] Tekst. Problemy teoretyczne, pod red. J. Bartmińskiego, B. Bonieckiej, Lublin 1998. 2. DELIMITACJA TEKSTU M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na: http://www.sbc.org.pl/Content/10018/slawska.pdf A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148. 3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000; O spójności tekstu, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971; A. Wierzbicka, O spójności semantycznej tekstu wielozdaniowego, [w:] taż, Dociekania semantyczne, Wrocław 1969. 4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992; W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” I, 1970. 5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001; G. Habrajska, Wpływ internetu na typologizacje w języku, [w:] Oblicza komunikacji 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, pod red. I. Kamińskiej-Szmaj, T. Piekota, M. Zaśko-Zielińskiej, Kraków 2006, s. 62-72. A. Kiklewicz, Warianty języka: próba systematyzacji, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXV, Kraków 2009, s. 67-86. T. Skubalanka, O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995. 6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO 7. ARTYKUŁ NAUKOWY (TEMAT, TEZA, DOBÓR MATERIAŁU; TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TEKŚCIE NAUKOWYM, CYTATY, PRZYPISY, BIBLIOGRAFIA) S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982; Tenże, Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990; Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009; M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996; J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Styl naukowy i jego gatunki, [w:] Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 (także nowsze wydanie). 8. ESEJ NAUKOWY Zbigniew Kadłubek, Esej o eseju, dostępny w Internecie. 9. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO J. Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, dostępny na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf K. Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf M. Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796 K. Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie. 10. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ 11. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ 12. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. E. Malinowska, Uwagi o stylu administracyjnym, [w:] Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Językoznawstwo XV, 1994; Taż, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001; A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 11:30 - 13:00,
sala 215 |
Agnieszka Świątek | 30/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.