Literatura: |
1. Interpretatywna teoria kultury
Clifford Geertz, „Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury”, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M.M. Piechaczek, Kraków 2005, 17-47.
2. Przykład stosowania interpretatywnej teorii kultury
Clifford Geertz, „’Z punktu widzenia tubylca.’ O naturze antropologicznego rozumienia”, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum. D. Wolska, Kraków 2005, 63-77
fragment wprowadzenia Grażyny Kubicy do Dzienników Malinowskiego (26-35).
3. Krytyka kultury – szkoła frankfurcka
Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, „Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo”, Dialektyka Oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2010, 123-168.
4. Teorie semiologiczne – Roland Barthes
Roland Barthes, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2000 [Rozdział teoretyczny „Mity dzisiaj” i parę przykładowych omówień współczesnych mitów].
5. Socjologia krytyczna – Pierre Bourdieu
Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Warszawa 2006, wstęp 9-16, fragmenty pierwszego rozdziału – 19-83.
6. Feminizm
Anna Łebkowska, „Gender ”, w: Kulturowa teoria literatury, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006, 367-407.
Agnieszka Graff „Człowiek, mężczyzna po prostu – i inne istoty obdarzone płcią”, w: idem, Świat bez kobiet, 33-58.
7. Geopoetyka
Elżbieta Rybicka, „Geopoetyka. O mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych”, w: Kulturowa teoria literatury, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006, 471-490.
8. Poststrukturalizm
Anna Burzyńska, „X. Poststrukturalizm”, w: Teorie literatury XX wieku, pod red. A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego, 305-351.
Michel Foucault „Oryginalność a regularność”, w: idem, Archeologia wiedzy, Warszawa 1977, 174-183
9. Dekonstrukcja - Derrida
Ryszard Nycz, „Dekonstrukcjonizm w teorii literatury”, w: idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze.
M. P. Markowski, „Anatomia dekonstrukcji”, w: Teorie literatury XX wieku, pod red. A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego, 363-366.
10. Postkolonializm
Dorota Kołodziejczyk, „Postkolonialny zamach stanu w literaturze”, nr 01-02/2008 (438-439), LnŚ, s. 241-257.
11. „Wspólnoty wyobrażone” – krytyka koncepcji narodu
Benedict Anderson, roz.3 „Źródła świadomości narodowej”, w: idem, Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, tłum. Stefan Amsterdamski, wyd. Znak, Kraków 1997, s. 48-58;
Homi Bhabha, „DyssemiNacja. Czas, narracja i marginesy współczesnego narodu”, przeł. Tomasz Dobrogoszcz, LnŚ, nr 01-02/2008 (438-439), s. 196-240.
Bohdan Cywiński, Dzieje Narodów Europy Wschodniej. Szańce kultur, Editions Spotkania, Białorusini, s.174-237. Ewentualnie do wyboru dział Litwini lub Ukraińcy.
12. Omówienie tekstów z czasopism: „Borussia”, „Konteksty”, „Krasnogruda”, teksty zostaną podane później.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca:
Ad efekt KU1_W02
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
- na ocenę 3 (dst.):- posiada ogólną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
- na ocenę 4 (db.): - ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
- na ocenę 5 (bdb.): ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
Ad efekt KU1_W04
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej w zakresie filozofii i teorii kultury
- na ocenę 3 (dst.):- posiada wiedzę ogólną w zakresie filozofii i teorii kultury
- na ocenę 4 (db.): - ma dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie filozofii i teorii kultury
- na ocenę 5 (bdb.): ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie filozofii i teorii kultury
Ad efekt KU1_W10
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 3 (dst.):- zna ogólnie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 4 (db.): - dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
Ad efekt KU1_K01
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie
- na ocenę 3 (dst.): ma niepełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- na ocenę 4 (db.): ma obszerną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- na ocenę 5 (bdb.): ma pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi uzasadnić taką potrzebę, wskazując na przemiany współczesnych kultur
Ad efekt KU1_U01
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauk o kulturze
- na ocenę 3 (dst.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauk o kulturze, w stopniu dostatecznym
- na ocenę 4 (db.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauk o kulturze, w stopniu dobrym
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauk o kulturze, w stopniu bardzo dobrym
Ocena podsumowująca
Zaliczenie na podstawie: referat, obecność, aktywność, egzamin ustny sprawdzający przyswojenie materiału.
Powyżej trzech nieobecności konieczne jest zaliczenie całości materiału. W innym przypadku powtarzanie kursu w następnym roku akademickim.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (słowne, asymilacji wiedzy):
Seminaryjna - Opiera się na kompetentnych wypowiedziach przygotowanych do dyskusji
studentów. W trakcie seminarium nauczyciel akademicki: wprowadza w temat, organizuje i kieruje
dyskusją, porządkuje, podsumowuje wypowiedzi studentów, dokonuje oceny: przygotowania do
dyskusji, formy wypowiedzi, udziału w dyskusji. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja
wymianie poglądów, prowadzenia dialogu.
Wykład konwersatoryjny - Wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy,
skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością
jest postawienie na tej samej płaszczyźnie mistrza i ucznia oraz zapewnienie udziału studentów
poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten
jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowca a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą
do rozwiązania problemu. Nazwa wykładu pochodzi od łac. conversari - obcować.
Posiada szereg walorów kształcących. Ograniczeniem w stosowaniu jest duża grupa studentów.
Referat problematyzujący omawiane zagadnienia
Student referuje zagadnienie będące tematem przewodnim zajęć ucząc się logicznej prezentacji treści. Traktuje te metodę jako wprowadzenie do metody Seminaryjnej oraz wykładu konwersatoryjnego
Wszystkie powyżej opisane metody podające stosuję wymiennie.
|