Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Bańko M., 2002, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa. Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa. Heinz A., 1961, Fleksja a derywacja, "Język Polski" 1961 z. 5. Kopcińska D., 1993, Gramatyka opisowa języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, Warszawa. Saloni Z.,1976, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław. Saloni Z., Świdziński M., 1999, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, [w:] Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa. Tokarski J., 2001, Fleksja polska. Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
Student wie, czym jest morfologia i z jakich działów się składa, rozumie złożoność systemu słowotwórczego oraz fleksyjnego polszczyzny, potrafi posługiwać się narzędziami analizy morfologicznej i samodzielnie jej dokonywać. Student potrafi również zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do krytycznej analizy neologizmów słowotwórczych oraz zmian zachodzących aktualnie w systemie fleksyjnym. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik dwóch sprawdzianów pisemnych (pierwszego z analizy słowotwórczej, drugiego z analizy form fleksyjnych), aktywność na zajęciach, przygotowywanie prac domowych, a także obecność (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). W razie niezaliczenia sprawdzianu student ma prawo do jego poprawy (dwukrotnie). Na ocenę dostateczną student: - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z licznymi błędami (w ok. 60% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie podstawową terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji. Na ocenę dobrą student: - potrafi tylko z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi z nielicznymi błędami (w ok. 80% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - rozumie i sam stosuje w wypowiedziach w czasie zajęć podstawową terminologię z dziedziny fleksji i składni; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej; - odrabia zadawane zadania domowe, zwykle jest przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy. Na ocenę bardzo dobrą student: - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przeprowadzić analizę słowotwórczą derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych; - potrafi niemal bezbłędnie (w około 93% poprawnie) przyporządkować leksemy do poszczególnych części mowy (według klasyfikacji szkolnej oraz akademickiej); określić wartości kategorii fleksyjnych różnorodnych wyrazów gramatycznych i rozpoznać, które wyrazy odmieniają się według tego samego wzorca; - stosuje ze zrozumieniem w swoich wypowiedziach terminologię z dziedziny słowotwórstwa i fleksji; - zadaje pytania świadczące o zrozumieniu złożoności problematyki morfologicznej i szuka na te pytania niestandardowych odpowiedzi; - zawsze przygotowuje zadawane zadania domowe i aktywnie uczestniczy w zajęciach. |
||
Zakres tematów: |
1. Derywaty a słownictwo bazowe - rozpoznawanie, czy wyraz jest motywowany i co było jego bazą słowotwórczą 2. Rozpoznawanie kierunku motywacji słowotwórczej 3. Tworzenie adekwatnych parafraz słowotwórczych dla derywatów rzeczownikowych, czasownikowych i przymiotnikowych 4. Podział derywatu na temat słowotwórczy (dostrzeganie przy tym ewentualnych alternacji) i formant słowotwórczy 5. Rodzaje formantów: afiksy, derywacja paradygmatyczna, formanty alternacyjne, formant prozodyczny 6. Funkcje formantu: mutacja, modyfikacja, transpozycja 7. Rzeczownikowe kategorie słowotwórcze polszczyzny 8. Specyfika derywacji rzeczownika, przymiotnika i czasownika 9. Zakres znaczenia słowotwórczego i znaczenia realnego derywatu 10. Pojęcie uniwerbizacji 11. Części mowy w klasyfikacji szkolnej i w klasyfikacji Zygmunta Saloniego 12. Kategorie fleksyjne a kategorie selektywne (klasyfikujące) dla poszczególnych części mowy 13. Wzory odmiany wg Jana Tokarskiego 14. Formy analityczne, fuzyjne i aglutynacyjne w polszczyźnie 15. Podział formy gramatycznej na temat fleksyjny i część gramatyczną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala 410A |
Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | 14/13 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 13:15 - 14:45,
sala 410A |
Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | 10/13 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.