Literatura: |
T. Dobrzyńska, Uwarunkowania kulturowe metafory, [w:] tejże, Mówiąc przenośnie. Studia o metaforze, Warszawa 1994, s. 79-93.
A. Kulawik „Sfera przekształceń semantycznych – metaforyka”, [w tegoż:] „Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego”, Kraków 1997, s. 91-113.
B. Pawłowska-Jądrzyk, Hiperbola wizualna w przekazie reklamowym (rekonesans), [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2014, s. 175-196; także w: tejże: Zarys poetyki uwodzenia. O strategiach perswazyjnych w reklamie wizualnej, Warszawa 2021.
J. Płażewski Figury stylistyczne narracji, [w tegoż:] Język filmu, Warszawa 1982, s. 249-271.
E. Szczęsna, Poetyka mediów, Warszawa 2007 (rozdz. Metafora i jej odmiany, s. 81-104; rozdz. Figury polisemiotyczne i multimedialne, s. 105-119).
uzup.
A. Helman, A. Pitrus "Podstawy wiedzy o filmie", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 108-118 (analiza filmu "Nie oglądaj się teraz" N. Roega).
Jurij Łotman „Semiotyka filmu”, Warszawa 1983 (fragm.).
Pawłowska-Jądrzyk, Między Hiobem a homo sovieticus. O “Losie człowieka” Siergieja Bondarczuka w aspekcie transsemiotycznym, „Teksty Drugie” 2010, nr 5, s. 200-211.
"Słownik filmu", red. R. Syska, Kraków 2010;
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
KU1_W05
znajomość specyfiki poszczególnych dziedzin sztuki, znajomość terminologii z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym analizę tekstów mono- i polisemiotycznych, znajomość terminologii i podstawowych narzędzi metodologicznych potrzebnych do analizy mediów artystycznych
P6S_WG
Umiejętności
KU1_U04
umiejętność sproblematyzowania zagadnień teoretycznych w kontekście wybranego przedmiotu analizy, umiejętność doboru narzędzi metodologicznych do analizy tekstów mono- i polisemiotycznych
P6S_UW
KU1_U05
umiejętność rozpoznania specyfiki konkretnego medium artystycznego, opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w różnych mediach, umiejętność rozpoznania sposobów kreowania znaczeń w różnego typu tekstach kultury P6S_UW; P6S_UK
Kompetencje
KU1_K01 Student potrafi poddać zasadnej krytyce różnego rodzaju teksty kultury, opierając swoje sądy o wiedzę z zakresu poetyki literackiej i intersemiotycznej.
P6S_KK
|
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów uczenia się: kolokwia w ciągu roku, odpytywanie; na koniec roku egzamin z dwóch semestrów.
Warunki zaliczenia każdego z semestrów:
- nieprzekroczenie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na ćwiczeniach;
- zaliczenie wszystkich kolokwiów (po uzgodnieniu, możliwość poprawy ocen na dyżurze);
- odrabianie prac domowych, bieżące przygotowanie do każdych zajęć (możliwość "zaliczenia nieprzygotowań" na dyżurze).
|
Zakres tematów: |
1. Kwestia znaczenia w polisemiotycznym medium filmowym (w kontekście "Losu człowieka" Siergieja Bondarczuka)
2. Perswazja w kinie ("Los człowieka" cd.). Figury stylistyczne narracji filmowej - wprowadzenie
3. Znaczeniotwórcza rola montażu w kinie
4. Narracja filmowa - powtórzenie i uzupełnienie wiadomości
5. Kolokwium
6. Wybrane tropy (przekształcenia semantyczne) w perspektywie mono- i
polisemiotycznej: porównanie, epitet, hiperbola.
7. W stronę typologii hiperbol wizualnych
8. Animizacje jako narzędzia perswazji w reklamie wizualnej
9. Budowa i kulturowe uwarunkowania metafory
10. Metafora w perspektywie polisemiotycznej
11. Tropy - uzupełnienie i podsumowanie wiadomości
12. Kolokwium
13-14. Ćwiczenia przygotowujące do egzaminu
15. Zaliczenie
|