Literatura: |
A. Keen, "Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę", przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa 2007, s. 33-75.
D. Tapscott, "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat", przeł. P. Cypryański, Warszawa 2010, s. 139-175.
P. Siuda, "Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie", „Studia Socjologiczne” 2012, nr 4.
B. Dziadzia, "Dylematy tzw. kultury uczestnictwa", „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2.
M. Baranowski, "Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia", „Zarządzanie w Kulturze” 2019, nr 20, z. 1
E. Bendyk, "Bunt Sieci", Warszawa 2012, s. 9-50.
M. Castells, "Sieci obudzenia i nadziei: ruchy społeczne w erze internetu", tłum. O. Siara, Warszawa 2013, s. 209-236.
M. Dębski, "Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań", Gdynia 2016
"Stop dezinformacji! Przewodnik dla dziennikarzy i redakcji". Fundacja Panoptykon.
K. Cymanow-Sosin, "Mowa nienawiści – etyczne ramy komunikowania i podmiotowa odpowiedzialność wobec walczących słów", „Studia Medioznawcze” 2018, nr 3, s. 117-126.
K. Ozga, "Znaczenie i funkcje influencerów w zarządzaniu uwagą użytkowników serwisu Instagram", w: "Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram", red. M. Babecki, S. Żyliński, Olsztyn 2018, s. 75-102.
Z. Melosik, "Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu. O tożsamości zamkniętej w celi wizerunku", „Studia Edukacyjne” 2013, nr 26, s. 99-117.
M. Majorek, "Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności", Kraków 2015, s. 181-200.
|
Zakres tematów: |
1. Kultura w czasach pandemii
2. Przyszłość kultury po cyfrowej rewolucji
3. Kultura prosumpcji i uczestnictwa
4. Internet jako źródło zmiany społecznej; specyfika wirtualnych wspólnot
5. Zagrożenia płynące z funkcjonowania w cyberkulturze: FOMO, fake news, postprawda, hejt
6. Specyfika mediów społecznościowych: Instagram, Facebook, Youtube
|