Egzamin ustny (sesja letnia) - w formie stacjonarne (na WNH UKSW)
Obejmuje dwa semestry wykładów.
Do egzaminu można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z wykładu (z I semestru) oraz z ćwiczeń z literatury romantyzmu.
Zaliczenie z ćwiczeń musi być wpisane do systemu Usos przed przystąpieniem do egzaminu.
Egzamin ma formę rozmowy wokół problematyki i materiału, który został omówiony na wykładzie i na ćwiczeniach, a także odnosi się do lektur podanych na liście w Usosie. Konkretne wskazówki dotyczące lektur zostały podane Państwu Studentom.
Wiedza, kompetencje i umiejętności sprawdzane są zgodnie z podanymi wyżej efektami kształcenia.
Ocenę pozytywną: dostateczną i dostateczną plus zapewnia odpowiedź na pytanie 1 (zagadnienia zostały podane)
Ocenę dobrą otrzymuje Student, który odpowiedział na pytanie 1 i 2 (pytanie drugie dotyczy szczegółowej znajomości poszczególnych dzieł literackich)
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje Student, który odpowiedział na pytania: 1,2 i 3.
Pytanie trzecie dotyczy przygotowanej przez Studenta (do rozmowy egzaminacyjnej) wnikliwej lektury dwóch wybranych monografii z zakresu romantyzmu.
Ocena zależy także od stopnia opanowania materiału i
umiejętności operowania nim.
Zagadnienia egzaminacyjne o charakterze przekrojowym:
Dumka, duma, ballada, romans. Gatunki synkretyczne romantyzmu.
Literatura lat 1795-1822
Preromantyzm
Walka romantyków z klasykami (stanowiska)
Model literatury słowiańskiej (Z. Dołęga-Chodakowski, K. Brodziński)
Lektury romantyków. Książki zbójeckie (Rousseau, Goethe, Byron)
Omów dwa początki polskiego romantyzmu (1822, 1825)
Powieść poetycka (gatunek i rozwój powieści poetyckiej w romantyzmie, omów szczegółowo na dwóch przykładach)
Poemat romantyczny (gatunek i rozwój w romantyzmie, omów szczegółowo na trzech wybranych przykładach: Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid)
Poemat dygresyjny (gatunek i rozwój w romantyzmie, omów szczegółowo na jednym przykładzie)
Ironia romantyczna (omów na wybranym przykładach z twórczości Słowackiego)
Dramat romantyczny (gatunek i rozwój, omów szczegółowo na trzech przykładach: Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid)
Ślady tradycji szlacheckiej w twórczości romantyków.
Epistolografia romantyczna (na wybranych przykładach)
Kompozycje cykliczne w epoce romantyzmu.
Kierunki rozwoju prozy romantycznej (3 przykady).
Proza poetycka (na wybranych przykładach: Słowacki, Krasiński, Norwid)
Powieść romantyczna (N. Żmichowska)
Komedia romantyczna (gatunek, tradycja i rozwój, na przykładzie dwóch wybranych komedii)
Liryka romantyczna (kierunki rozwoju, cechy Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid, Lenartowicz, Zaleski, Syrokomla).
Orientalizm romantyczny.
Wielka emigracja. Paryż romantyczny.
Romantyzm krajowy (warszawski)
Szkoła ukraińska romantyzmu
Sybir romantyczny. Literatura zsyłkowa.
Ocena: dobry, dobry plus
Oprócz wyczerpującej odpowiedzi na pytanie pierwsze, Student musi odpowiedzieć poprawnie na pytanie drugie (szczegółowe) dotyczące interpretacji wybranego przez Prowadzącą egzamin tekstu literackiego z listy lektur, która znajduje się w sylabusie (Usos).
Ocena: bardzo dobry
Oprócz wyczerpującej odpowiedzi na pytanie pierwsze i drugie, Student przygotowuje się do odpowiedzi na temat literatury przedmiotu (wybiera dwie monografie naukowe z listy lektur – sylabus - Usos). Pytanie – dyskusja.
|